Maanantai 19.4.2021 (radio)

Ravintolat avautuivat

Turkulaisen kortteliravintola Arvon ravintoloitsija Tommi Avola.
Ravintolat saavat pahimmilla korona-alueilla olla auki päivällä. Kuva: Ari Welling / Yle

Ravintolat ja kahvilat ovat saaneet taas avautua koko Suomessa. Ravintolat ja kahvilat ovat olleet kiinni pahimmilla korona-alueilla.

Ravintoloiden aukiolo on kuitenkin rajoitettua. Pahimmilla korona-alueilla alkoholijuomien myynti pitää lopettaa jo kello 17. Baarit suljetaan kello 18 ja ruokaravintolat suljetaan kello 19.

Kaikki ravintolat eivät avaudu, koska ne eivät saa olla auki iltaisin. Pelkkä päivällä auki olo ei ole kaikille ravintoloille kannattavaa.

Vuokrien nousu pysähtyi

Asuntokauppa, tyhjä asunto, vuokra-asunto
Kaikkiin vuokra-asuntoihin ei ole löytynyt vuokralaista. Kuva: Karoliina Marttala / Yle

Asuntojen vuokrien nousu on pysähtynyt lähes kaikissa kaupungeissa. Vuokrat eivät ole nousseet, koska vuokraus on vähentynyt ja vuokra-asuntoja on tarjolla aiempaa enemmän.

Etätöiden takia ihmiset haluavat nyt isompia asuntoja ja esimerkiksi kaksioiden vuokraus on vähentynyt.

Opiskelukaupungeissa vuokra-asuntoja on jäänyt tyhjiksi. Opiskelu on siirtynyt verkkoon ja opiskelijat ovat jääneet kotipaikkakunnille.

Päiväkodeissa on pulaa sijaisista

Päiväkodin lapset kävelyllä. 25.3.2021
Päiväkotien työntekijöiden kuormitus on kova ja sijaisista on pulaa. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Monissa päiväkodeissa on pulaa sijaisista. Koronatilanteen takia sijaisia tarvitaan aiempaa useammin.

Jos päiväkodin työntekijällä on esimerkiksi flunssaoireita, hänen pitää jäädä pois töistä. Jos päiväkodin työntekijä on voinut altistua koronavirukselle, hänen pitää jäädä pois töistä. Korona-aikana työntekijöillä on aiempaa enemmän poissaoloja ja sijaisia tarvitaan useammin.

Koronatilanteen takia sijaisia on kuitenkin vaikea saada päiväkoteihin. Osa sijaisista pelkää esimerkiksi, että päiväkodissa voi saada koronatartunnan.

Koronatilanne

Hoitaja ottaa koronanäytettä.
Koronatestiin kannattaa mennä aina, jos tuntee yhtään oireita. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Koronatilanne paranee Suomessa.

Suomessa on raportoitu maanantaina 156 koronatartuntaa. Niistä puolet on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Uusia kuolemia, jotka johtuvat koronaviruksesta, on raportoitu maanantaina 4.

Vähintään yhden annoksen koronaroketta on saanut nyt 1,3 miljoonaa suomalaista eli noin 24 prosenttia kaikista suomalaisista.

Sää

Tiistain sääkartta.
Tiistaina on enimmäkseen aurinkoista.

Sää jatkuu tiistaina enimmäkseen aurinkoisena ja poutaisena. Kainuussa ja Koillismaalla voi iltapäivällä olla pilvisempää. Lämpötila on tiistaina päivällä +8 ja +15 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä