Maanantai 19.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Väkivalta vankiloissa

Vankien radikalisoituminen / Vantaan vankila / eristysselli
Vantaan vankila Kuva: Jouni Immonen / Yle

Vakavia väkivaltatapauksia vankiloissa ei aina voida selvittää. Syy on se, että todistusaineistoa ei ole tarpeeksi.

Ylen MOT-toimituksen selvitys kertoo, että esimerkiksi valvontakameroiden kuvanlaatu on huono. Lisäksi kameroita ei aina ole tarpeeksi paljon.

DNA-näytteistä ei ole apua, jos esitutkinta aloitetaan liian hitaasti.

Vankiloissa tapahtuu noin 300 väkivaltatapausta tai uhkailutapausta vuodessa.

Digitaaliset kartat

Jyrki Puupponen lyö maamerkkiä metsässä.
Maanmittausinsinööri Jyrki Puupponen hakkaa maastoon kartionmuotoisen putkipyykin. Kuva: Dani Branthin / Yle

Digitaalinen rekisterikartta voi näyttää väärää tietoa. Rekisterikartta näyttää tontin rajat.

Rekisterikarttoja käytetään metsätöissä ja talojen ja tonttien myynti-ilmoituksissa. Jos kartta näyttää väärin, joku voi vahingossa esimerkiksi kaataa puita naapurin tontilta.

Rajat pitää tarkistaa maastossa rajapyykeistä. Rajapyykki on rajamerkki, joka osoittaa oikean rajan.

Nykyään rajapyykki on usein metallinen neliö tai kartio eli putkipyykki. Ennen hakattiin numero kallioon tai isoon kiveen.

Vanhimmat rajapyykit ovat yli 200 vuotta vanhoja.

Nykyään rajapyykin sijainti mitataan senttimetrien tarkkuudella. Rajojen päivittäminen nykylaitteilla voi maksaa tontin omistajalle satoja euroja.

Uv-säteily

Miehen selkään laitetaan aurinkorasvaa.
Aurinkovoidetta pitää levittää ihoon paljon. Suojakertoimen pitää olla mahdollisimman suuri. Kuva: AOP

Sää on ollut Suomessa pitkään aurinkoinen. Kesällä on ollut normaalia enemmän päiviä, jolloin UV- eli ultraviolettisäteily on voimakasta.

Ihotautilääkäri sanoo, että iho tarvitsee suojausta, vaikka iho ei palakaan. Lääkäri Ville Kiiski sanoo, että punainen iho on jo käytännössä palanut.

Iho on suojattava UV-säteilyltä läpi kesän. Aurinkovoidetta käytetään usein liian pieniä määriä.

Omaa ihoa kannattaa myös tarkkailla, sillä ihosyövissä aikainen diagnoosi on tärkeä. Toissa vuonna todettiin runsaat 1800 uutta melanoomatapausta. Muutkin ihosyövät ovat yleistyneet.

Raskas liikenne

Raskasta liikennettä valtatiellä 15 Kouvolasta Kotkaan
Raskas liikenne on poliisin tehovalvonnan kohde tällä viikolla. Kuva: Tiina Karppi / Yle

Poliisi valvoo tällä viikolla tehostetusti raskasta liikennettä eli kuorma-autoja ja linja-autoja. Suomen kaikki poliisilaitokset osallistuvat tehovalvontaan.

Valvonnassa seurataan varsinkin ajoaikoja, lepoaikoja, kuorman varmistamista ja ajoneuvojen kuntoa.

Valvontajakson erityisteema on mobiililaitteiden ja tietokoneiden käyttö ajon aikana. Myös näkökentän esteisiin kiinnitetään huomiota. Esteitä ovat esimerkiksi tasot kojelaudalla tai koriste-esineet tuulilasissa.

Poliisin tavoitteena on tarkastaa viikon aikana noin 1 800 ajoneuvoa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä