Maanantai 19.8.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Onko eläkeläisillä kaupungissa käytössä enemmän rahaa kuin eläkeläisillä maaseudulla?

Oikea vastaus:

Kyllä on.

2.Ovatko maaseudun eläkeläiset tyytymättömämpiä kuin kaupunkilaiset?

Oikea vastaus:

Eivät ole.

3.Kuka on Mohammed Javad Zarif?

Oikea vastaus:

Hän on Iranin ulkoministeri.

4.Keitä hän tapasi Suomessa?

Oikea vastaus:

Hän tapasi presidentti Sauli Niinistön ja ulkoministeri Pekka Haaviston.

5.Mistä muusta he keskustelivat?

Oikea vastaus:

Hormuzinsalmen tilanteesta ja tankkerien pysäytyksistä.

6.Kuinka paljon lihan vähentäminen puoleen pienentää ruokavalion ilmastovaikutusta?

Oikea vastaus:

13 prosenttia.

7.Kenen raportti näin kertoo?

Oikea vastaus:

Valtioneuvoston.

8.Kuinka paljon vegaaninen ruokavalio vähensi vaikutusta?

Oikea vastaus:

37 prosenttia.

9.Missä päin Espanjaa on paha maastopalo?

Oikea vastaus:

Gran Canarialla.

10.Kuinka mones palo se on tänä kesänä?

Oikea vastaus:

Palo on toinen.

11.Kuinka paljon turisteja Kanariansaarilla käy joka vuosi?

Oikea vastaus:

Melkein 14 miljoonaa.

12.Suomalaiset käyvät mielellään Kanariansaarilla. Ketkä muut ovat käyneet siellä pitkään?

Oikea vastaus:

Britit ja saksalaiset.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä