Maanantai 19.8.2019 (radio)

Eläkeläisten toimeentulo eroaa maalla ja kaupungeissa

Kolikoita vanhan ihmisen kädessä.
Kuva: AOP

Maaseudun eläkeläisillä on useammin vaikeuksia toimeentulossa kuin eläkeläisillä kaupungeissa.

40 prosenttia maaseudun eläkeläisistä sanoo, että rahaa ei jää pakollisten menojen jälkeen. Kaupungeissa näin vastaa 33 prosenttia eläkeläisistä.

Maaseudun eläkeläiset ovat silti omaan elämään yhtä tyytyväisiä kuin kaupunkien eläkeläiset. Lisäksi maaseudulla tullaan paremmin toimeen pienemmillä tuloilla kuin kaupungeissa.

Tutkimukseen vastasi melkein 3000 eläkeläistä.

Iranin ulkoministeri on vieraillut Suomessa

Pekka Haavisto ja Mohammed Javad Zarif.
Iranin ulkoministeri Mohammed Javad Zarif saapui Säätytalolle yhdessä ulkoministeri Pekka Haaviston kanssa. Kuva: Mauri Ratilainen / EPA

Iranin ulkoministeri sanoo, että USA:n ja Iranin neuvotteluille ydinsopimuksesta ei ole tällä hetkellä syytä. USA on jäänyt pois sopimuksesta, jonka tarkoitus on estää Irania kehittämästä ydinasetta.

Ulkoministeri on vierailulla Suomessa. Hän tapasi presidentti Sauli Niinistön ja ulkoministeri Pekka Haaviston.

Muita puheenaiheita tapaamisessa olivat muun muassa Hormuzinsalmen tilanne ja tankkerien pysäytykset.

Ruokavalio vaikuttaa ilmastonmuutokseen

Juliste terveellisestä ruokavaliosta, niin kutsuttu ruokapyramidi
Valtioneuvoston raportti kertoo, että lihan määrän vähentäminen vähensi selvästi ruokavalioiden ilmastovaikutusta. Kuva: Marja-Liisa Kämppi / Yle

Ruokavalio vaikuttaa ilmastoon.

Valtioneuvoston raportti kertoo, että vaikutusta voi vähentää muuttamalla ruokavaliota. Myös peltojen hiilivarannosta täytyy pitää huolta.

Hankkeessa vertailtiin keskimääräistä ruokavaliota 4 vaihtoehtoiseen ruokavalioon.

Lihan vähentäminen puoleen pienensi ruokavalion ilmastovaikutusta 13 prosenttia. Lihan vähentäminen kolmasosaan pienensi vaikutusta melkein 20 prosenttia.

Kalapitoinen ruokavalio vähensi ilmastovaikutusta jo noin kolmanneksen ja vegaaninen 37 prosenttia.

Yksikään vaihtoehtoisista ruokavalioista ei kuitenkaan täyttänyt ravintoaineiden saamisen suosituksia kokonaan. Kalapitoinen ruokavalio täytti suositukset parhaiten.

Gran Canarialla on paha maastopalo

Tuli riehui Vallesecon alueella Gran Canarialla 17. elokuuta.
Tuli riehui Vallesecon alueella Gran Canarialla 17. elokuuta. Kuva: Desiree Martin / AFP

Tuhansia ihmisiä on evakuoitu Gran Canarian lomasaarella Espanjassa. Maastopalo on niin raju, että sitä ei ole saatu sammumaan.

Paloa sammuttaa jo 600 palomiestä. Heillä on apuna muun muassa 5 lentokonetta ja 11 helikopteria. Apua odotetaan lisää.

Nyt riehuva palo on jo toinen saarella tänä kesänä. Uusi palo on jo nyt polttanut melkein 3 400 hehtaaria maastoa.

Paloissa ei ole toistaiseksi ollut uhreja.

Kanariansaarilla käy melkein 14 miljoonaa turistia vuodessa. Saaret ovat suomalaisten lisäksi olleet muun muassa brittien ja saksalaisten suosiossa jo vuosikymmeniä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä