Maanantai 19.9.2022 (radio)

Potilasturvallisuuslaki

Bild på riksdagens rösningstavla, med 109 Ja-röster, 38 Nej-röster, 1 tom röst och 51 frånvarande.
Eduskunnan selvä enemmistö kannatti potilasturvallisuuslakia. Kuva: Lehtikuva

Eduskunta on hyväksynyt uuden potilasturvallisuuslain. Lakia kannatti laaja enemmistö. Lakia kannatti 109 kansanedustajaa. Vain 38 kansanedustajaa vastusti lakia.

Potilasturvallisuuslaki tarkoittaa, että hoitajia voidaan määrätä töihin työtaistelun eli lakon aikana. Tarkoitus on turvata potilaiden henki sairaaloissa. Aluehallintovirastot voivat myös siirtää tai keskeyttää lakkoja.

Hoitajien työehdoista on Suomessa iso kiistaa. Oikeus on kieltänyt hoitajien lakot teho-osastoilla kolmessa sairaanhoitopiirissä. Maanantaina oikeus kielsi myös hoitajien lakon Helsingin kaupungin kotihoidossa.

Kuningatar Elisabetin hautajaiset

Kuningattaren arkkua kannetaan kohti alttaria.
Siunaustilaisuus pidettiin Westminster Abbey -kirkossa. Kuva: Ben Stansall / AFP

Kuningatar Elisabet on haudattu Britanniassa. Siunaustilaisuus pidettiin Westminster Abbey -kirkossa. Paikalla oli kuninkaallinen perhe ja paljon eri maiden johtajia. Myös Suomen presidentti Sauli Niinistö ja Niinistön puoliso rouva Jenni Haukio osallistuivat kuningatar Elisabetin siunaustilaisuuteen.

Siunaustilaisuuden jälkeen kuningattaren arkku vietiin Windsorin linnaan, jossa kuningatar haudattiin prinssi Philipin viereen. Prinssi Philip oli kuningatar Elisabetin puoliso.

Kuningatar Elisabet kuoli 8. syyskuuta. Hän oli kuningatar yli 70 vuotta.


Suomen talouden huononeminen

Sini-vihreä tankkausaseman kyltti, jossa punaisilla valokirjaimilla bensan ja dieselin hintoja. Pienin hinta dieselin 1 euroa ja 989 senttiä.
Esimerkiksi polttoaineiden kallistuminen on lisännyt inflaatiota. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Suomen talous kääntyy huonompaan suuntaan. Näin ennustavat valtiovarainministeriö ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitos. Talouskasvua hidastaa esimerkiksi inflaatio eli hintojen nousu. Valtiovarainministeriö arvioi, että inflaatio nousee tänä vuonna 6,5 prosenttiin.

Kotimainen tuotanto eli bruttokansantuote kasvaa tänä vuonna vuonna 1,7 prosenttia, mutta ensi vuonna vain 0,5 prosenttia. Jos ennuste toteutuu, bruttokansantuote kasvaa ensi vuonna vähemmän kuin tänä vuonna.

Talouden huononeminen vaikeuttaa julkista taloutta.

Elintarvikefirma Atria

Atrian Kangasalan Sahalahden tehdas ulkoa kuvattuna.
Atrian tehdas Kangasalan Sahalahdella. Kuva: Juha Kokkala / Yle

Elintarvikefirma Atria sulkee ehkä tehtaan Kangasalla Pirkanmaalla. Tehtaalla valmistetaan ruokatuotteita esimerkiksi broilerista.

Atria aloittaa muutosneuvottelut Sahalahden tehtaalla kaikkien 130 ihmisen töistä. Atria ehkä sulkee tehtaan, koska Atria haluaa säästää noin 5 miljoonaa euroa vuodessa.

Myöhemmin Atria aikoo aloittaa muutosneuvottelut myös toisella siipikarjatehtaalla Seinäjoella.


Sää

Tiistain sääkartta.
Tiistaina on enimmäkseen pilvistä, mutta paikoin aurinko voi välillä paistaa.

Tiistai on koko maassa poutainen eli ei sada. Enimmäkseen on pilvistä, mutta pilvipeite repeillee eli välillä aurinko pääsee paistamaan. Paikoin voi tulla pieniä sadekuuroja. Lämpötila on 8 ja 13 asteen, Lapissa 2 ja 8 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä