Maanantai 20.1.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Ketkä hakevat useammin Suomen kansalaisuutta kuin ennen?

Oikea vastaus:

Irakilaiset.

2.Kuinka moni irakilainen haki kansalaisuutta vuonna 2018?

Oikea vastaus:

Alle 1000.

3.Mistä tuli viime vuonna eniten uusia turvapaikanhakijoita?

Oikea vastaus:

Venäjältä ja Turkista.

4.Missä maassa oikeistopopulistit jättävät hallituksen?

Oikea vastaus:

Norjassa.

5.Mitä oikeistopopulistit eivät hyväksy?

Oikea vastaus:

Sitä, että norjalais-pakistanilainen nainen päästettiin viime viikolla Norjaan al-Holin leiriltä.

6.Mitä naiselle tapahtui lentokentällä?

Oikea vastaus:

Hänet otettiin kiinni.

7.Paljonko miljardöörejä on maailmassa?

Oikea vastaus:

2150.

8.Mitä miljardöörien määrälle on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Se on kaksinkertaistunut 10 vuoden aikana.

9.Mikä on Oxfam?

Oikea vastaus:

Kansalaisjärjestö.

10.Mitä Lapissa on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Lappiin on satanut paljon lunta.

11.Missä satoi lunta eniten?

Oikea vastaus:

Posiolla.

12.Mikä on Suomen lumiennätys tällä hetkellä?

Oikea vastaus:

97 senttiä. Se on mitattu Sodankylän Vuotsossa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä