Maanantai 20.1.2020 (radio)

Irakilaiset hakevat entistä useammin Suomen kansalaisuutta

Turvapaikanhakijoita
Turvapaikanhakijoita. Kuva: Milla Vahtila / Yle

Irakilaiset hakevat useammin Suomen kansalaisuutta kuin ennen. Viime vuonna Suomen kansalaisuutta haki noin 1 600 irakilaista, kun vuonna 2018 Irakin kansalaiset jättivät alle 1000 hakemusta.

Vuonna 2015 Suomeen tulleet ihmiset voivat nyt hakea Suomen kansalaisuutta. Suomeen tuli vuonna 2015 yli 32 000 turvapaikanhakijaa. Heistä suuri osa oli irakilaisia.

Suomessa tehtiin viime vuonna alle 2 500 uutta turvapaikkahakemusta. Eniten uusia turvapaikanhakijoita tuli Venäjältä ja Turkista.

Norjan oikeistopopulistit lähtevät hallituksesta

Siv Jensen.
Edistyspuolueen puheenjohtaja Siv Jensen on toiminut valtiovarainministerinä. Kuva: Cornelius Poppe / EPA

Norjan oikeistopopulistinen edistyspuolue eroaa hallituksesta. Ero liittyy Isis-taistelijan perheeseen, joka tuotiin Syyriasta Norjaan.

Edistyspuolue ei hyväksy sitä, että norjalais-pakistanilainen nainen päästettiin viime viikolla Norjaan al-Holin leiriltä. Nainen on ollut naimisissa 2 Isis-taistelijan kanssa. Naisen lapsi on vakavasti sairas.

Edistyspuolue sanoi, että vain sairas lapsi saa tulla Norjaan. Nainen ei suostunut tähän.

Nainen, viisivuotias poika ja kolmevuotias tytär tulivat Norjaan lauantaina. Nainen otettiin kiinni lentokentällä Oslossa. Viranomaiset epäilevät, että nainen on osallistunut terroristijärjestön toimintaan.

Miljardöörien määrä on kaksinkertaistunut

Oxfam
Avustusjärjestö Oxfam kartoittaa eriarvoistumista. Kuva: Andy Rain / EPA

Maailmassa on entistä enemmän superrikkaita ihmisiä eli miljardöörejä. Miljardöörien määrä on kaksinkertaistunut 10 vuoden aikana. Nyt heitä on maailmassa 2150.

Kansalaisjärjestö Oxfam on laskenut, että miljardööreillä on enemmän rahaa kuin 60 prosentilla maailman muista ihmisistä. Maailman 22 rikkainta miestä omistaa enemmän kuin kaikki Afrikan naiset yhteensä.

Lapissa on paikoin melkein metri lunta

person med snöskyffel invid bil
Lapissa on paikoin lähes metri lunta. Kuva: Christoffer Westerlund / Yle

Lappiin satoi paljon lunta viikonloppuna. Lunta on satanut joissakin paikoissa yli 20 senttiä.

Eniten lunta satoi Posiolla, 23 senttiä. Tornioon ja Ranualle lunta tuli 19 senttiä.

Eniten lunta koko Suomessa on Sodankylässä. Ilmatieteen laitos kertoo, että Sodankylän Vuotsossa on 97 senttiä lunta.

Vain sentin vähemmän lunta eli 96 senttiä on Sallan Naruskalla. 95 sentin lumensyvyys on mitattu Kittilän Pokassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä