Maanantai 20.5.2019 (radio)

Suomalaiset hakevat taas olutta Virosta

mies vetää kaljakärryjä perässään.
Monet suomalaiset tuovat Viron matkalta alkoholia Suomeen. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Suomalaiset ovat taas aloittaneet kaljarallin Virosta, kertoo Panimoliitto.

Kaljaralli tarkoittaa sitä, että suomalaiset käyvät Virossa ostamassa olutta, jonka he sitten tuovat Suomeen.

Viime vuonna oluen tuonti Virosta väheni, koska Viro oli nostanut alkoholiveroa. Nyt tuonti on taas alkanut kasvaa, koska Suomi nosti olutveroa vuoden alussa.

Helmikuun ja huhtikuun välisenä aikana olutta tuotiin Virosta 40 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Myös siiderin ja long drink -juomien tuonti on kasvanut.

Kesämökiltä halutaan laatua ja mukavuutta

Mökki järven rannalla.
Suomessa on yli puoli miljoonaa kesämökkiä. Kuva: Arja Lento / Yle

Kesämökkejä vuokrataan nyt vilkkaasti.

Suosituimmat lomaviikot ja rantamökit on jo varattu. Vapaan mökin voi kuitenkin vielä löytää, jos lomaa voi vähän siirtää, tai jos sillä ei ole väliä, missä mökki sijaitsee.

Mikkeliläinen mökkiyrittäjä Esko Valkonen sanoo, että mökit varataan jopa vuotta aiemmin. Yhä useampi vuokraaja tulee ulkomailta.

Ihmiset vaativat mökiltä laatua ja mukavuuksia. Varustelun pitää olla samanlainen kuin omakotitalossa.

Suomessa on noin puoli miljoonaa kesämökkiä. Niistä ehkä noin 15 000 mökkiä on vuokrauskäytössä.

Kuopion kirjasto luopuu muovikansista

Kirjaston kirjoja ilman muovipäällystystä.
Kuopiossa kirjaston kirjoja ei enää päällystetä muovilla. Kuva: Sakari Partanen / Yle

Kuopion kaupunginkirjasto aikoo lopettaa kirjojen päällystämisen muovilla.

Tavallisesti kirjojen kannet päällystetään muovilla, jotta kirjat pysyvät siistinä ja kestävät pitempään.

Kuopion kaupunginkirjasto sanoo, että se luopuu muovikansista, koska se haluaa edistää ympäristönsuojelua.

Muovikansista luopuminen säästää myös aikaa ja rahaa. Uudet kirjat saadaan nopeammin hyllyihin, kun niitä ei tarvitse muovittaa. Rahaa taas säästyy, kun enää ei tarvitse ostaa muovia. Säästöillä voidaan ostaa esimerkiksi lisää kirjoja.

Muovikannet otetaan kuitenkin uudestaan käyttöön, jos alkaa näyttää siltä, että kirjat kestävät huonommin kuin ennen.

Pikkupajusirkku tuli kylään

Pikkupajusirkku
Pikkupajusirkku on harvinainen vieras Euroopassa. Kuva: Pekka Ikonen

Suomessa on havaittu uusi lintulaji. Kirkkonummella on havaittu pikkupajusirkku.

Pikkupajusirkku on harvinainen. Se pesii ja talvehtii pääosin Aasiassa. Euroopassa, Venäjän ulkopuolella, se on nähty alle 10 kertaa.

Pikkupajusirkku on nähty Pohjoismaissa vain kerran aiemmin. Se nähtiin Ruotsissa lokakuussa 2016.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä