Maanantai 20.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Suomen koronatilanne

Koronan aikaan tiloja on jaettu muun muassa liikuteltavan sermin avulla Kainuun keskussairaalassa.
Suomen sairaalat ovat selvinneet hyvin koronakriisistä. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Suomen koronatilanne on edelleen rauhallinen.

Suomesta on löydetty 5 uutta koronatartuntaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL kertoi maanantaina, että Suomessa on nyt yhteensä 7340 koronatartuntaa.

THL kertoi myös, että uusia koronakuolemia ei ole yhtään. Suomessa on kuollut 328 ihmistä koronan takia.

Koronakoiria koulutetaan

Kössi-koira haistelutehtävissä.
Kössi-koira on oppinut löytämään koronaviruksen. Kuva: Susanna Paavilainen

Koirat osaavat haistaa koronaviruksen. Koirat löytävät koronaviruksen ehkä jopa paremmin kuin laboratoriotestit.

Helsingin yliopiston tutkimuksessa koirat ovat oppineet haistamaan, onko potilaan virtsassa koronaa. Koira on haistanut koronan jopa ennen, kuin laboratoriotestit ovat paljastaneet koronaviruksen.

Helsingin yliopiston tutkimus kiinnostaa monia maita. Jos tutkijat onnistuvat kouluttamaan koronakoiria, niistä voi olla paljon apua.

Koronakoirat voivat ehkä löytää esimerkiksi lentokentillä ihmiset, joilla on koronavirus. Silloin koronavirus ei pääse leviämään matkustajien mukana.

Ranskassa maskipakko

Kasvomaskiin pukeutunut asiakas tavaratalossa Pariisissa.
Ranskalaisten pitää käyttää kasvomaskia esimerkiksi kauppakeskuksissa. Kuva: Alain Jocard / AFP

Ranska taistelee koronaviruksen leviämistä vastaan.

Maanantaina Ranskassa tuli voimaan uusi määräys. Nyt ihmisten on pakko käyttää kasvomaskia kaikissa julkisissa sisätiloissa, esimerkiksi kaupoissa ja pankeissa. Jos ihmisellä ei ole kasvomaskia, hän voi saada sakot.

Aikaisemmin ranskalaisten on ollut pakko käyttää kasvomaskia julkisessa liikenteessä, esimerkiksi junissa.

Arabiemiraattien avaruusluotain

Putkilomainen raketti, jonka päässä mutterin muotoinen luotain. Ala näkyy Maan pilvinen pinta
Avaruusluotain. Kuva: Arabiemiraattien avaruushallinto

Arabivaltioiden ensimmäinen avaruusluotain on lähtenyt matkaan.

Arabiemiraattien avaruusluotain sai nimen al-Amal eli Toivo. Avaruusluotain laukaistiin kohti avaruutta Japanista maanantaina.

Avaruusluotain on matkalla kohti Mars-planeettaa. Se alkaa kiertää Marsia ensi vuoden helmikuussa.

Avaruusluotaimen avulla tutkijat haluavat saada tietoa Marsin kaasukehästä.

Arabiemiraatit haluaa myös, että avaruusprojekti innostaa arabinuoria. Projektissa on mukana paljon nuoria tutkijoita, ja monet heistä ovat naisia.

Sateinen sää

kesäsadetta
Tällä viikolla on märkää. Kuva: AOP

Sää muuttuu sateiseksi.

Tiistaina sataa ja ukkostaa Länsi-Suomessa. Itä-Suomessa on vielä tiistaina aurinkoista ja lämmintä.

Keskiviikkona eniten sataa Keski-Suomessa. Lämpötila on keskiviikkona jo alle 20 astetta melkein koko Suomessa.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä