Maanantai 20.8.2018 (radio)

Poliisi: uusi alkoholilaki on lisännyt töitä

Poliisiauton vilkut
Poliisi on ollut kiireinen, kun ravintolat menevät nykyään kiinni viideltä aamulla. Kuva: Milla Takala / Lehtikuva

Poliisin hälytystehtävät ovat lisääntyneet alkuvuoden aikana. Poliisi kertoo, että se sai tammikuun ja heinäkuun välisenä aikana yli 12 000 hälytystä enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.

Poliisi sanoo, että hälytysten määrän syy on uusi alkoholilaki. Uusi laki muutti ravintoloiden toimintaa maaliskuussa. Ne saivat oikeuden myydä alkoholia neljään asti aamulla.

Kun ravintolat ovat menneet kiinni viideltä aamulla, on poliisilla ollut kiire. Hälytyksiä on tullut aamulla esimerkiksi humalaisista ja tappeluista. Poliisi sanoo, että hälytystehtäviä on tullut paljon enemmän kuin viime vuonna varsinkin viiden ja kuuden välisenä aikana.

Koirahyökkäyksiä enemmän kuin ennen

Laura Salmela leikkii koiransa kanssa.
Koiran kanssa on kiva leikkiä mutta joskus koira voi suuttua ja hyökätä. Kuva: Petteri Juuti / Yle

Poliisi saa nykyään usein ilmoituksia koirien hyökkäyksistä. Poliisi kertoo, että se saa joka päivä muutaman ilmoituksen koiran hyökkäyksestä. Tilastot kertovat, että koirien tekemien hyökkäysten määrä on noussut melkein 800:n kertaan vuodessa. Muutama vuosi sitten hyökkäysten määrä oli noin 500.

Myös vakuutusyhtiöt kertovat koiravammojen lisääntymisestä. Usein ilmoitetaan, että koira on hyökännyt toisen koiran kimppuun. Yhä useammin vakuutusyhtiölle ilmoitetaan myös siitä, että koira on purrut ihmistä.

Asiantuntija sanoo, että kasvu johtuu useasta asiasta. Koiria on esimerkiksi paljon enemmän kuin ennen. Voi myös olla, että ihmiset sopivat aikaisemmin hyökkäysten seurauksista puhumalla eikä poliisille tehty ilmoitusta.

Yritykset kilpailevat työntekijöistä

Eeva Repo tutkii vihannespussia kaupassa.
Hyvää työntekijää voidaan houkutellaan nykyään paremmalla palkalla. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Suomen hyvä talous näkyy nyt myös työpaikoilla. Yritykset valittavat, että on vaikeaa löytää hyviä työntekijöitä. Sen takia yritykset ovat alkaneet kilpailla palkalla.

Esimerkiksi Lidl sanoo, että se maksaa enemmän palkkaa kuin sopimukset määräävät. Lidl uskoo, että jos se saa hyviä työntekijöitä, yhtiö saa lisää rahaa.

Kaupan työntekijöiden ammattiliitto PAM on tyytyväinen, että työntekijä voi saada enemmän rahaa kuin vain minimipalkan.

Jari Sillanpään huumetuomio jää voimaan

Jari Sillanpää haastattelussa oikeussalin edessä.
Jari Sillanpää sai tuomion viime perjantaina. Kuva: Yle

Laulaja Jari Sillanpään huumetuomio jää voimaan. Syyttäjä on kertonut, että käräjäoikeuden tuomiosta ei valiteta.

Jari Sillanpää tuomittiin 10 kuukauden ehdolliseen vankeuteen kahdesta huumerikoksesta. Tuomiossa sanotaan, että Sillanpää hankki kristalli-huumetta eli metamfetamiinia yhteensä 118 grammaa 4 viime vuoden aikana.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä