Maanantai 20.9.2021 (radio)

Venäjän vaalit

Vladimir Putin videokokouksessa.
Venäjän presidentti Vladimir Putin puhuu videokokouksessa keskusvaalilautakunnan puheenjohtajan kanssa. Kuva: AOP

Venäjällä presidentti Vladimir Putinin puolue Yhtenäinen Venäjä on julistautunut vaalien voittajaksi. Puolue sanoo, että se on saanut 2/3 enemmistön parlamenttivaaleissa.

Yhtenäinen Venäjä -puolue sai noin 50 prosenttia äänistä. Toiseksi eniten ääniä sai Kommunistipuolue.

Vaalitarkkailijat sanovat, että Venäjän vaaleissa oli paljon vaalivilppiä. Opposition oli esimerkkisi vaikea saada ehdokkaita vaaleihin.

Talouskasvu

Rekkoja ja kontteja Vuosaaren satamassa Helsingissä.
Rekkoja ja kontteja satamassa. Suomen vienti kasvaa. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla on tehnyt ennusteen Suomen talouskasvusta. Etla ennustaa, että Suomen kokonaistuotanto kasvaa tänä vuonna 3,5 prosenttia. Ensi vuonna kokonaistuotanto kasvaa ehkä 3 prosenttia.

Talous kasvaa nyt nopeasti koronakriisin jälkeen. Syy on se, että yksityinen kulutus kasvaa.

Etla ennustaa, että Suomen vienti kasvaa tänä vuonna 4 prosenttia ja ensi vuonna 9 prosenttia. Vientiä kasvattaa se, että palveluiden vienti kasvaa jopa yli 20 prosenttia.

Lasten koronarokote

Moderna rokotetta otetaan rokoteruiskuun ampullista.
Koronarokote oli tutkimuksessa turvallinen 5-11 -vuotiailla lapsilla. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Tutkimukset lasten koronarokotteesta ovat edenneet hyvin. Lääkefirmat Pfizer ja Biontech kertovat, että niiden koronarokote on tutkittu nyt lapsilla.

Tutkimus kertoo, että Pfizerin ja Biontechin rokote on turvallinen 5-11-vuotiailla lapsilla. Tutkimuksessa rokote antoi lapsille vahvan suojan koronavirusta vastaan.

Lääkefirmat Pfizer ja Biontech hakevat nyt lupaa, että rokotetta saa antaa lapsille Euroopassa ja USA:ssa.

Kuurojen viikko

Marko Vuoriheimo, joka tunnetaan myös artistinimellä Signmark.
Signmark eli Marko Vuoriheimo räppää viittomakielellä. Kuva: Jarl Hanhikoski / Yle

Tällä viikolla vietetään kansainvälistä kuurojen viikkoa. Torstaina juhlitaan YK:n kansainvälistä viittomakielten päivää.

Suomessa kuurojen viikon juhlapäivä on perjantaina. Silloin vietetään kuurojen viikon juhlia Kuurojen Liiton verkkosivuilla.

Kuurojen viikon tarkoitus on vahvistaa kuurojen yhteisöllisyyttä. Tarkoitus on myös tukea työtä, jolla kuurojen asemaa parannetaan kaikkialla maailmassa.

Sää

Tiistain sääkartta.
Tiistaina on melko pilvistä. Välillä aurinko voi paistaa.

Sää jatkuu tiistaina viileänä. Enimmäkseen on puolipilvistä tai pilvistä ja poutaa eli ei sada. Rannikolla voi tulla sadekuuroja. Lämpötila on 7 ja 11 asteen välillä, maan pohjoisosassa 4 ja 8 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä