Maanantai 2.10.2017 (radio)

Kymmeniä kuoli Las Vegasissa

Cowboy-hattu öisellä kadulla
Las Vegasin pääkatu Strip hiljeni ammuskelun jälkeen. Kuva: David Becker / Lehtikuva

Yli 50 ihmistä on kuollut joukkoampumisessa Las Vegasissa Yhdysvalloissa. Yli 200 ihmistä loukkaantui.

Ampuminen tapahtui lähellä kasinoa, jonka ulkopuolella oli kantrimusiikin festivaali. Epäilty ampui väkijoukkoon rakennuksen yläkerroksista. Poliisi on tunnistanut ampujan, joka oli 64-vuotias paikallinen mies. Ampuja ilmeisesti teki itsemurhan.

Joukkomurhan syytä ei vielä tiedetä. Poliisi arvioi maanantaina, että mies ei kuulunut mihinkään aseellisen ryhmään.

Katalaanit äänestivät itsenäisyyden puolesta

Katalaanit juhlivat äänestystulosta illalla Barcelonan keskustassa.
Katalaanit juhlivat äänestystulosta sunnuntai-iltana Barcelonassa. Kuva: EPA / Santi Donaire

Itsenäisyyden kannattajat ovat voittaneet Katalonian kansanäänestyksen.

Katalonian aluehallinto sanoo, että 90 prosenttia äänesti sen puolesta, että Katalonia itsenäistyy Espanjasta.

Satoja ihmisiä loukkaantui sunnuntaina, kun Espanjan poliisi yritti estää äänestämistä. Viranomaiset takavarikoivat äänestyslippuja ja vaaliuurnia.  Espanjan mielestä kansanäänestys oli laiton.

Ambulansseihin tulee suojavarusteita

Ensihoitaja pukee suojaliivin yllensä.
Ambulanssien henkilökunta saa suojavarusteeksi suojaliivit ja luodinkestävän kypärän. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Ensihoitajat ja palomiehet saavat suojavarusteeksi luodinkestävät kypärät ja suojaliivit. Varusteet saadaan tämän ja ensi vuoden aikana. Syynä varautumiseen on väkivalta ja sen uhka. Taustalla on riskiarvio, joka on tehty poliisin kanssa.

Sisäministeriö on ohjeistanut pelastuslaitokset hankkimaan suojavarusteet. Henkilökuntaa on myös ohjeistettu välttämään virkapuvun käyttöä vapaa-aikana. Euroopassa on sattunut useita tilanteita, joissa virkapukuista henkilökuntaa vastaan on hyökätty.

Esimerkiksi Helsingissä väkivaltaisia tilanteita on noin kerran viikossa. Siksi henkilökunnalla on jo nyt suojaliivit, jotka suojaavat viilloilta.

Porissa potilas on kuollut tuberkuloosiin

Mies yskii.
Tuberkuloosi on onneksi nykyään harvinainen, eiklä se tartu helposti. Kuva: Laura Tolonen / Yle

Satakunnan keskussairaalassa Porissa yksi potilas on kuollut tuberkuloosiin.

Ulkomaalaistaustainen mies menehtyi viime keskiviikkona. Hän oli tullut sairaalaan edellisviikon lauantaina. Satakunnan keskussairaala kertoo, että potilasta ei enää voitu hoitaa.

Mies oli hakenut hoitoa oireisiin jo kevättalvella, mutta terveydenhuollossa epäiltiin syöpää. Tuberkuloosi on hyvin harvinainen, eikä sitä osattu epäillä. Siksi miehestä ei otettu keuhkokuvaa tarpeeksi ajoissa.

Porin kaupunki ja Satakunnan sairaanhoitopiiri etsivät nyt  muita henkilöitä, jotka ovat ehkä altistuneet tuberkuloosille. Kaikille altistuneille ilmoitetaan asiasta henkilökohtaisesti, ja heidät kutsutaan tutkimuksiin.

Lääkärit sanovat,  että tuberkuloosi ei tartu helposti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä