Maanantai 21.10.2019 (radio)
Suomalainen nimi tuo työtä
Suomessa työpaikka löytyy helpommin, jos hakijalla on suomalainen nimi. Näin kertoo uusi suomalainen tutkimus.
Tutkimuksen teki Helsingin yliopiston tutkija Akhlaq Ahmad. Hän lähetti 5000 työhakemusta erikielisillä nimillä. Hakijoiden nimet keksittiin, ne eivät olleet oikeita.
Hakemukset kirjoitettiin niin, että hakijat olivat yhtä hyviä. Kaikki myös osasivat hyvin suomea.
Erot olivat isoja, Ahmad kertoo. Esimerkiksi Abdirashid Mohamedin nimellä työpaikkaa on paljon vaikeampi saada kuin Aino Hämäläisen nimellä.
Tutkimuksessa firmat kutsuivat työhaastatteluun eniten hakijoita, joilla oli suomalainen nimi. 1000 hakijasta kutsu tuli melkein 400 hakijalle.
Hakijat saivat vähemmän kutsuja työhaastatteluun, jos heillä oli irakilainen tai somalialainen nimi. 1000 hakijasta kutsun sai 134 hakijaa, jos nimet olivat irakilaisia.
Vähiten kutsuja tuli somalialaisille hakijoille. 1000 hakijasta kutsun sai vain 99 hakijaa, jos nimet olivat somalialaisia.
Tutkija Akhlaq Ahmad on yllättynyt siitä, että erot eri ryhmien välillä olivat näin isoja.
Stora Enson työpaikat
Metsäfirma Stora Enso aikoo vähentää työntekijöitä.
Stora Enso vähentää Oulusta ehkä 135 työntekijää. Oulun tehtaalta vähennettiin työntekijöitä myös viime keväänä.
Stora Enso tekee Oulun tehtaalla paperia. Työntekijöitä tarvitaan vähemmän, koska tehtaan toiminta muuttuu.
Tehtaalla on 2 paperikonetta. Stora Enso alkaa valmistaa toisella paperikoneella pakkauspaperia ja sulkee toisen paperikoneen. Siksi työpaikat vähenevät.
Stora Enso tekee muutoksia Oulun tehtaalla, koska pakkauspaperin hinta maailmalla on noussut, mutta muun paperin hinta on laskenut.
Silja Europan kuolemantapaukset
Viron poliisi ei ala tutkia Silja Europa -laivan kuolemantapauksia. Kuolemantapaukset tapahtuivat viikonloppuna.
Viron poliisi ei epäile rikosta. Kuolleissa ei ollut merkkejä väkivallasta.
Kuolleet olivat 25-vuotias nainen ja 21-vuotias mies. Heille tehdään vielä ruumiinavaus, että kuolemansyy selviää.
Sateinen tiistai

Tiistai on sateinen päivä.
Pohjoisessa sataa räntää tai lunta. Lunta voi tulla Lapissa yli 5 senttimetriä.
Etelässä sataa vähän vettä.