Maanantai 21.1.2019 (radio)

Peruskoulun uusi opetussuunnitelma

Viittaava käsi, ala-aste, Eteläisten koulu
Uusi opetussuunnitelma vaatii oppilaalta aktiivisuutta. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Peruskoulun uusi opetussuunnitelma jakaa mielipiteitä.

Yle kysyi yli 600 opettajalta ja rehtorilta, mitä mieltä he ovat uudesta opetussuunnitelmasta. Rehtoreista yli 60 prosenttia sanoi, että uusi opetussuunnitelma auttaa oppimista. Opettajista vain vain 25 prosenttia oli samaa mieltä.

Suurin osa opettajista sanoi, että uusi opetussuunnitelma ei ole vienyt oppimista oikeaan suuntaan. Opettajat sanovat, että liian nuorille oppilaille annetaan nyt liikaa vastuuta omasta oppimisesta. Opettajilla on myös iso huoli siitä, että oppilaiden väliset tasoerot kasvavat.

Uusi opetussuunnitelma korostaa esimerkiksi digitaalisuutta, oppilaan omaa aktiivisuutta ja projekteja, jotka yhdistävät eri oppiaineita. Tehtävät tehdään usein sähköisesti verkossa. Oppikirjoja on vain harvoin.

Maria Lohela jättää siniset

Maria Lohela ja Hjallis Harkimo tiedtusilaisuudessa.
Maria Lohela ja Harry Harkimo. Kuva: Roni Rekomaa /Lehtikuva

Kansanedustaja Maria Lohela jättää Sininen tulevaisuus -puolueen. Lohela siirtyy Liike Nyt -eduskuntaryhmään.

Liike Nyt -ryhmän perustaja on kansanedustaja Harry Harkimo. Harkimo perusti ryhmän, kun hän erosi kokoomuksesta viime keväänä.

Maria Lohela kertoo, että hän lähtee sinisistä, koska ei voi tukea hallituksen sosiaali- ja terveysuudistusta. Lohela sanoo, että hän aikoo äänestää sote-uudistusta vastaan.

Maria Lohela aikoo jättää eduskunnan tämän kevään jälkeen. Hän ei ole ehdolla eduskuntavaaleissa eikä europarlamenttivaaleissa.

Suomalainen resepti kelpaa myös Virossa

Sähköinen resepti.
Tarkoitus on, että vuoden loppuun mennessä myös virolaiset reseptit kelpaavat Suomen apteekeissa. Kuva: Heikki Ahonen / Yle

Suomalaisella lääkereseptillä voi nyt ostaa lääkkeitä myös Virossa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että Suomessa määrätty sähköinen resepti kelpaa nyt myös Viron apteekeissa. Tarkoitus on, että tämän vuoden loppuun mennessä myös virolaiset lääkereseptit kelpaavat Suomessa.

Tämä on ensimmäinen terveydenhuollon palvelu, joka ylittää valtioiden rajat Euroopassa. Tarkoitus on, että palvelu laajenee myös muualle Eurooppaan.

Maailmalla matkailu kasvoi

Ihmiset ottavat aurinkoa Espanjan San Cristobalissa.
Monet turistit matkustavat esimerkiksi Espanjan aurinkorannoille. Kuva: Juan Manuel De Haro / EPA

Turistien määrä kasvoi viime vuonna.

Maailman matkailujärjestö kertoo, että maailmalla matkaili viime vuonna 1,4 miljardia turistia. Turistien määrä nousi 6 prosenttia edellisestä vuodesta.

Eniten lisääntyivät matkat Etelä-Eurooppaan, Lähi-itään ja Afrikkaan.

Maailman matkailujärjestö sanoo, että matkailun kasvaminen johtuu hyvästä talouskasvusta ja teknologian kehityksestä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä