Maanantai 2.11.2020 (radio)


Syysmyrsky katkaisi sähköjä

Kova tuuli synnyttää aallokkoa meren rannalla Vaasan edustalla 2.11.2020
Tuuli on puhaltanut maanantaina kovaa. Kuva: Antti Haavisto / Yle

Suomessa on kova myrsky. Myrsky kulkee maanantain aikana Suomen yli.

Myrskyssä puhaltaa kova tuuli. Tuuli on kaatanut puita sähköjohtojen päälle, ja sähköt ovat menneet poikki tuhansista kodeista.

Ilmatieteen laitos on varoittanut voimakkaasta tuulesta melkein koko Suomessa.

Koronavirus ei leviä työpaikoilla

Myyjä kaupan kassalla töissä pisaroilta suojaavan pleksin takana.
Työpaikoilla suojellaan työntekijöitä koronalta. Kuvassa myyjä pleksilasin takana. Kuva: Sari Ursin / Yle

Koronavirus on levinnyt suomalaisilla työpaikoilla vain vähän. Näin kertoo Työterveyslaitos.

Ehkä vain 10 prosenttia korona-altistumisista on alkanut työpaikoilta. Altistumisessa ihminen on ollut lähellä toista ihmistä, jolla on koronavirus.

Työterveyslaitoksen pääjohtaja Antti Koivula sanoo, että suomalainen työsuojelu on toiminut työpaikoilla hyvin myös koronakriisin aikana. Työsuojelun avulla pidetään huolta turvallisuudesta työpaikoilla.

Koronatartuntoja on kuitenkin löydetty aloilta, joissa osa työntekijöistä asuu yhteisissä asunnoissa. Esimerkiksi maatalousalalla ja rakennusalalla on yhteisiä asuntoja työntekijöille, jotka tulevat kaukaa.

Uudet koronaluvut julkaistiin

Kasvomaskeihin pukeutuneita ihmisiä Helsingin rautatieaseman edustalla.
Koronatilanne on Suomessa parempi kuin monissa muissa maissa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa on maanantaina raportoitu 1 uusi koronakuolema. Yhteensä 359 ihmistä on kuollut Suomessa koronan takia.

Uusia koronatartuntoja raportoitiin maanantaina 109. Suomesta on löydetty tähän mennessä 16 400 koronatartuntaa.

Maailmalla koronakuolemien määrä kasvaa. Koko maailmassa jo yli 1,2 miljoonaa ihmistä on kuollut koronan takia.

Mannerheim-ristin ritari kuoli

Tuomas Gerdt
Tuomas Gerdt oli viimeinen Mannerheim-ristin ritari. Kuva: Touko Yrttimaa / Yle

Suomen armeija on maanantaina suruliputtanut. Suomen lippu oli puolitangossa armeijan rakennuksissa.

Suruliputuksella armeija kunnioitti Tuomas Gerdtiä, joka kuoli sunnuntaina.

Gerdt oli 98-vuotias. Hän oli viimeinen Mannerheim-ristin ritari, joka oli elossa.

Mannerheim-risti oli suurin tunnustus, jonka suomalainen sotilas pystyi saamaan toisen maailmansodan aikana. Gerdt sai Mannerheim-ristin ritarin arvon ja kunniamerkin vuonna 1942.

Mannerheim-ristin ritareita oli 191. Nyt he ovat kaikki kuolleet.

Mannerheim-ristin ritarit olivat suomalaisia sotasankareita. Myös presidentti Sauli Niinistö lähetti suruviestin Twitterissä Tuomas Gerdtin kuoleman takia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä