Maanantai 2.11.2020 (radio)
Syysmyrsky katkaisi sähköjä
Suomessa on kova myrsky. Myrsky kulkee maanantain aikana Suomen yli.
Myrskyssä puhaltaa kova tuuli. Tuuli on kaatanut puita sähköjohtojen päälle, ja sähköt ovat menneet poikki tuhansista kodeista.
Ilmatieteen laitos on varoittanut voimakkaasta tuulesta melkein koko Suomessa.
Koronavirus ei leviä työpaikoilla
Koronavirus on levinnyt suomalaisilla työpaikoilla vain vähän. Näin kertoo Työterveyslaitos.
Ehkä vain 10 prosenttia korona-altistumisista on alkanut työpaikoilta. Altistumisessa ihminen on ollut lähellä toista ihmistä, jolla on koronavirus.
Työterveyslaitoksen pääjohtaja Antti Koivula sanoo, että suomalainen työsuojelu on toiminut työpaikoilla hyvin myös koronakriisin aikana. Työsuojelun avulla pidetään huolta turvallisuudesta työpaikoilla.
Koronatartuntoja on kuitenkin löydetty aloilta, joissa osa työntekijöistä asuu yhteisissä asunnoissa. Esimerkiksi maatalousalalla ja rakennusalalla on yhteisiä asuntoja työntekijöille, jotka tulevat kaukaa.
Uudet koronaluvut julkaistiin
Suomessa on maanantaina raportoitu 1 uusi koronakuolema. Yhteensä 359 ihmistä on kuollut Suomessa koronan takia.
Uusia koronatartuntoja raportoitiin maanantaina 109. Suomesta on löydetty tähän mennessä 16 400 koronatartuntaa.
Maailmalla koronakuolemien määrä kasvaa. Koko maailmassa jo yli 1,2 miljoonaa ihmistä on kuollut koronan takia.
Mannerheim-ristin ritari kuoli
Suomen armeija on maanantaina suruliputtanut. Suomen lippu oli puolitangossa armeijan rakennuksissa.
Suruliputuksella armeija kunnioitti Tuomas Gerdtiä, joka kuoli sunnuntaina.
Gerdt oli 98-vuotias. Hän oli viimeinen Mannerheim-ristin ritari, joka oli elossa.
Mannerheim-risti oli suurin tunnustus, jonka suomalainen sotilas pystyi saamaan toisen maailmansodan aikana. Gerdt sai Mannerheim-ristin ritarin arvon ja kunniamerkin vuonna 1942.
Mannerheim-ristin ritareita oli 191. Nyt he ovat kaikki kuolleet.
Mannerheim-ristin ritarit olivat suomalaisia sotasankareita. Myös presidentti Sauli Niinistö lähetti suruviestin Twitterissä Tuomas Gerdtin kuoleman takia.