Maanantai 2.1.2017 (radio)

Siltojen laatuongelmat

Rekka ajaa sillalla Tampereella
Autot voivat käyttää siltoja ilman huolia. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Jotkut uudet sillat ovat huonompia kuin luultiin. Siltojen rakentamiseen on käytetty betonia, jossa on liikaa ilmaa.

Viranomaiset ovat löytäneet huonoa betonia ainakin 6 sillasta. Siltoja on kuitenkin turvallista käyttää.

Huonot sillat eivät ehkä pysy hyvässä kunnossa, niin kauan kuin on suunniteltu. Tavallisesti siltoja käytetään noin 100 vuotta.

Viranomaiset jatkavat siltojen tutkimista.

Juhlavuosi alkoi

Presidentti Sauli Niinistö
Presidentti puhui taas televisiossa ja radiossa tammikuun 1. päivänä. Kuva: Yle

Suomen juhlavuosi on alkanut. Itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta.

Myös presidentti Sauli Niinistö puhui Suomen juhlavuodesta sunnuntaina. Niinistö sanoi, että juhlavuosi kuuluu kaikille. Siksi meidän pitää auttaa ihmisiä, joilla menee huonosti. Presidentti myös toivotti hyvää juhlavuotta kaikille.

Suomen presidentti puhuu radiossa ja televisiossa, aina kun uusi vuosi alkaa.

USA:n varapresidentti onnitteli

Joe Biden
USA:n varapresidentti Joe Biden. Kuva: Michael Reynolds / EPA

Suomi on saanut 100-vuotisonnitteluja myös maailmalta.

USA:n varapresidentti Joe Biden teki onnitteluvideon Suomelle. Hän sanoi, että suomalaiset ovat antaneet maailmalle paljon hyvää. Hän kehui esimerkiksi Suomen naisten tasa-arvoa.

Onneksi olkoon Suomi ja seuraavat 100 vuotta lisää, varapresidentti Biden sanoi.

Turkissa isku yökerhoon

Mies ja kaksi poikaa surevat lipulla peitetyn arkun äärellä.
Istanbulin iskussa kuoli noin 40 ihmistä. Kuva: Sedat Suna / EPA

Turkissa uusi vuosi alkoi surullisesti.

Mies hyökkäsi yökerhoon Turkin suurimmassa kaupungissa Istanbulissa. Hän ampui ihmisiä kesken uudenvuodenjuhlien.

Noin 40 ihmistä kuoli, ja noin 70 ihmistä loukkaantui. Monet heistä olivat kotoisin arabimaista, koska yökerhossa oli paljon turisteja.

Terroristijärjestö Isis sanoo, että se teki iskun.

Myös Skotlanti jakaa äitiyspakkauksia

Vauva laatikossa.
Myös Skotlannin äitiyspakkauksen laatikoa voi käyttää vauvan sänkynä. Kuva: Skotlannin hallitus

Skotlanti on ottanut mallia Suomesta. Myös Skotlannissa äidit saavat nyt äitiyspakkauksen.

Myös Skotlannissa pakkaus on ilmainen. Pakkauksessa on tavaroita, joita vauva ja vauvan vanhemmat tarvitsevat.

Myös Skotlannin äitiyspakkauksen laatikkoa voi käyttää vauvan sänkynä. Pakkauksesta löytyvät myös patja ja peitto.

Suomi aloitti äitien auttamisen jo vuonna 1938. Nykyään suomalainen äitiyspakkaus muuttuu vähän joka vuosi. Mukaan tulee uusia tavaroita, ja esimerkiksi vaatteiden värit vaihtuvat.

Sää kylmenee

Jääkiteitä ikkunassa
Pakkaskukkia ikkunassa. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Viikosta tulee kylmä. Keskiviikkona Etelä-Suomessa voi olla melkein 20 astetta pakkasta ja Lapissa voi olla jopa 35 astetta pakkasta.

Viikonloppuna ei ole enää niin kylmää, koska lunta sataa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä