Maanantai 2.1.2023

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka tutkii nuorten huumekuolemia?

Oikea vastaus:

Onnettomuustutkintakeskus.

2.Missä Euroopan maassa kuolee suhteutettuna eniten nuoria huumeisiin?

Oikea vastaus:

Suomessa.

3.Mitä tutkimuksella tavoitellaan?

Oikea vastaus:

Suosituksia, joilla huumekuolemia voidaan estää.

4.Kuka kertoo thaipoimijoiden riistosta?

Oikea vastaus:

Ylen MOT-ohjelma.

5.Ketkä tutkivat asiaa?

Oikea vastaus:

Poliisi ja Rajavartiolaitos.

6.Minkämaalainen firma on lähettänyt marjanpoimijoita Suomeen?

Oikea vastaus:

Thaimaalainen.

7.Mikä lähivuosi oli tavallista lämpimämpi?

Oikea vastaus:

Vuosi 2022.

8.Kuinka paljon keskimääräistä korkeampi lämpötila oli?

Oikea vastaus:

0,9 astetta.

9.Missä mitattiin kylmin lukema?

Oikea vastaus:

Lapissa Enontekiön lentoasemalla.

10.Miksi jokaisen pitää säästää sähköä?

Oikea vastaus:

Siksi, että sähkö riittää kaikille.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä