Maanantai 2.12.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi Suomessa on poliittinen kriisi?

Oikea vastaus:

Monet vaativat, että pääministeri Antti Rinteen pitää erota.

2.Mistä kriisi alkoi?

Oikea vastaus:

Monien mielestä hallitus ei valvonut Postia tarpeeksi hyvin.

3.Mitä keskiviikkona tapahtuu?

Oikea vastaus:

Eduskunta äänestää siitä, luottaako se vielä hallitukseen.

4.Mistä Espanjan ilmastokokouksessa puhutaan?

Oikea vastaus:

Kokouksesssa puhutaan siitä, miten ilmastonmuutosta voidaan hidastaa.

5.Mikä on suurin syy ilmastonmuutokseen?

Oikea vastaus:

Hiilidioksidi, jota pääsee ilmaan esimerkiksi teollisuudesta ja liikenteestä.

6.Kuinka kauan ilmastokokous kestää?

Oikea vastaus:

2 viikkoa.

7.Mitkä uudet uutiset Yle on aloittanut?

Oikea vastaus:

Uutiset helpolla ruotsin kielellä eli Nyheter på lätt svenska.

8.Mistä uudet uutiset voi kuunnella?

Oikea vastaus:

Radiosta kanavalta Yle Vega ja Yle Areenasta.

9.Löytyvätkö uutisten tekstit netistä?

Oikea vastaus:

Kyllä, osoite on svenska.yle.fi/lättsvenska.

10.Miten sää muuttuu tiistai-iltana?

Oikea vastaus:

Aurinkoisen sään jälkeen Suomeen tulee sateita.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä