Maanantai 2.12.2019 (radio)


Poliittinen kriisi

antti rinne
Pääministeri Antti Rinne. Kuva: Lehtikuva

Suomessa on poliittinen kriisi. Monet vaativat, että pääministeri Antti Rinteen pitää erota.

Rinne on saanut kritiikkiä siitä, miten hän hoiti Postin riitaa. Postissa oli riidan takia lakko, joka kesti yli 2 viikkoa. Valtio on Postin omistaja, ja monien mielestä hallitus ei valvonut Postia tarpeeksi hyvin.

Pääministeri Rinne on SDP:n puoluejohtaja. Hallituksen muut puolueet miettivät, voivatko ne vielä tukea pääministeriä. Hallituspuolue keskusta on jo sanonut, että sen luottamus Rinteeseen on heikentynyt.

Koko hallituksen tilanne selviää viimeistään keskiviikkona. Silloin eduskunta äänestää siitä, luottaako se vielä hallitukseen. Hallitus ei voi jatkaa, jos se ei saa eduskunnan luottamusta.

YK:n ilmastokokous

YK:n pääsihteeri Antonio Guterres puhuu Madridissa ilmastokouksessa.
YK:n pääsihteeri Antonio Guterres. Kuva: Cristina Quicler / AFP

Espanjassa on alkanut iso ilmastokokous.

Kokouksessa on mukana melkein 200 maata. Ne miettivät, miten ilmastonmuutosta voidaan hidastaa.

Ilmastonmuutoksen suurin syy on hiilidioksidi, jota pääsee ilmaan esimeriksi teollisuudesta ja liikenteestä. Jos hiilidioksidin määrä ilmassa kasvaa, ilmaston lämpeneminen jatkuu. Silloin esimerkiksi kuivuus ja myrskyt lisääntyvät.

Espanjan kokouksessa YK:n pääsihteeri Antonio Guterres sanoi, että ihmisten pitää toimia nopeasti. Aikaa ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen ei ole paljon.

YK eli Yhdistyneet kansakunnat on ilmastokokouksen järjestäjä. Kokous kestää 2 viikkoa.

Uutisa helpolla ruotsilla

Nainen radiostudiossa.
Camilla Andelin luki ensimmäisen Yle Nyheter på lätt svenska -lähetyksen. Kuva: Yle

Vielä asiaa selkokielisistä uutisista.

Yle on aloittanut uutiset myös helpolla ruotsin kielellä. "Nyheter på lätt svenska" tulee radiosta joka arkipäivä kello 11.30. Kanava on Yle Vega. Uutiset voi kuunnella myös Yle Areenasta.

Svenska Ylen julkaisupäällikkö Johanna Törn-Mangs kertoo, että Yle haluaa palvella kaikkia suomalaisia. Suomi on kaksikielinen maa, ja myös monet ruotsinkieliset tarvitsevat selkokieltä, Törn-Mangs sanoo.

Lisäksi ruotsinkielisistä selkouutisista on iloa kaikille, jotka haluavat oppia ruotsia. Uutisten tekstit löytyvät netistä. Osoite on svenska.yle.fi/lättsvenska.

Sateita tulossa

Autoja, liikennettä lumisateella.
Tiistai-iltana alkaa sataa lunta, räntää ja vettä. Maanteillä on hyvä ajaa varovaisesti. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Alkuviikon sää on aurinkoinen ja poutainen. Tiistaina illalla Suomeen leviää sadealue ja sää lämpenee. Pohjoisessa sataa lunta, maan etelä- ja keskiosassa sateet ovat räntää ja vettä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä