Maanantai 21.8.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka päättää epäiltyjen vangitsemisesta?

Oikea vastaus:

Käräjäoikeus päättää vangitsemisesta.

2.Kuinka monta ihmistä kuoli puukotuksessa Turussa?

Oikea vastaus:

Puukotuksessa kuoli kaksi ihmistä.

3.Kuka sai vihjeen pääepäillystä?

Oikea vastaus:

Suojelupoliisi sai vihjeen pääepäillystä.

4.Kuinka paljon suojelupoliisi saa vihjeitä?

Oikea vastaus:

Suojelupoliisi saa paljon vihjeitä.

5.Tarkistetaanko kaikki vihjeet?

Oikea vastaus:

Kaikki vihjeet tarkistetaan tärkeysjärjestyksessä.

6.Mitä monet poliitikot vaativat?

Oikea vastaus:

Monet poliitikot vaativat, että Suomen pitää saada nopeasti uusi tiedustelulaki.

7.Millä tiedustelulakia perustellaan?

Oikea vastaus:

Tiedustelulakia perustellaan sillä, että tiedustelun avulla voidaan ehkä estää esimerkiksi terrori-iskuja.

8.Kuka Suomessa päättää lakien muuttamisesta?

Oikea vastaus:

Suomessa eduskunta päättää lakien muuttamisesta.

9.Missä on menossa auringonpimennys?

Oikea vastaus:

Auringonpimennys on menossa Pohjois-Amerikassa.

10.Miten auringonpimennys syntyy?

Oikea vastaus:

Auringonpimennys syntyy, kun Kuu kulkee Auringon ja Maan välistä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä