Maanantai 21.9.2020 (radio)

Amorella on edelleen jumissa

Viking Linen Amorella Järsö-nimisen saaren rannassa Ahvenanmaalla sunnuntai-iltana 20. syyskuuta.
Viking Linen Amorella Järsö-nimisen saaren rannassa Ahvenanmaalla sunnuntai-iltana 20. syyskuuta. Kuva: Merivartiosto

Matkustajalaiva Amorella siirretään telakalle Turkuun mahdollisimman pian. Se voi kuitenkin kestää päiviä.

Amorella ajoi karille sunnuntaina matkalla Turusta Tukholmaan. Matkustajat siirrettiin turvaan Ahvenanmaalle.

Viking Linen asiantuntijat suunnittelevat Amorellan irrotusta.

Amorellaa korvaa Gabriella-laiva.

Onnettomuustutkintakeskus alkaa tutkia onnettomuutta. Ensin tutkitaan tapahtumien kulku. Se voi kestää 1- 2 kuukautta.

Käteistä nostetaan kevättä enemmän

Pankkiautomaatti
Kuva: Petri Kivimäki/Yle

Käteistä rahaa alettiin nostaa kesällä lähes normaaliin tahtiin. Koronaepidemian alussa käteisnostot vähenivät noin 50 prosenttia.

Suomen Pankki kertoo, että automaateista nostettiin viime vuonna rahaa yli 10 miljardia euroa.

Tänä vuonna nostojen euromäärä jää ehkä alle 10 miljardin.

Automaattien määrää ei aiota koronan takia vähentää.

Biojätettä menee hukkaan

biojätettä
Ruoantähteet kuuluvat biojätteeseen, eivät sekajätteeseen. Kuva: AOP

Suomalaisissa kodeissa heitetään paljon biojätettä sekajätteeseen.

Yli 300 miljoonaa kiloa biojätettä menee sekajätteen joukossa kaatopaikalle joka vuosi.

Jätefirmojen tutkimukset kertovat, että noin kolmasosa sekajätteestä on biojätettä. Osuus on suuri myös niissä taloissa, joissa biojätteelle on oma keräysastia.

Jätelain uudistaminen lisää taloyhtiöiden velvoitetta lajitella jätettä.

Biojätteestä saadaan biokaasulaitoksessa enemmän hyötyä kuin polttamalla biojätettä sekajätteen joukossa.

Suurin este biojätteen lajittelussa ovat ihmisten asenteet. Monet eivät viitsi tai jaksa lajitella.

Lisäksi kaikissa keittiöissä ei ole tarpeeksi hyviä tiloja lajitteluun.

Morian leiriläisiä on päässyt uuteen leiriin

ihmisiä alkeellisessa leirissä
Lesboksen saaren Kara Tepen leiriin on siirtynyt yli 9 000 turvapaikanhakijaa ja siirtolaista palaneesta Morian leiristä.

Kreikassa asukkaita on siirretty uuteen leiriin Morian vastaanottoleiristä.

Morian leiri Lesboksen saarella tuhoutui tulipalossa. Uusi leiri on Kara Tepen leiri.

Kaikki uuden leirin asukkaat on testattu koronaviruksen varalta. Yli 200 ihmisellä on koronatartunta.

He ovat nyt karanteenissa leirin osassa, joka on eristetty muusta leiristä.

Kreikan viranomaiset kertovat, että yli 9000 ihmistä on saapunut Kara Tepen leiriin. Morian vastaanottoleirissä oli melkein 13 000 siirtolaista ja pakolaista.

Osa alaikäisistä on siirretty pois Lesbokselta. Heidät on tarkoitus siirtää eri EU-maihin.

Suomi on luvannut vastaanottaa 11 ihmistä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä