Maanantai 22.3.2021 (radio)

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne

HSL:n linja-autoja rautatientorilla.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen matkustajamääriä saatetaan rajoittaa koronan vuoksi. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Pääkaupunkiseudun busseihin, metroihin ja juniin suunnitellaan rajoituksia koronan takia. Matkustajien määrää ehkä vähennetään joillakin linjoilla. Joihinkin juniin ja busseihin voi päästä jatkossa puolet vähemmän ihmisiä kuin nyt.

Rajoituksia voi tulla esimerkiksi aamun ja iltapäivän vuoroihin, koska niissä on paljon matkustajia.

Viranomaiset miettivät joukkoliikenteen rajoituksia tämän viikon aikana. Rajoitukset tulevat ehkä voimaan tämän viikon lopussa tai ensi viikon alussa.

Oulun kaupunginsairaalan koronarypäs

Oulun kaupunginsairaala talvi 2021
Oulun kaupunginsairaala, talvi 2021. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Oulun kaupunginsairaalassa on ollut aikaisemmin paljon koronatartuntoja. Yhteensä 18 ihmistä on kuollut koronan takia kuukauden aikana. Tartuntoja on ollut 118.

Nyt Oulun kaupunginsairaalassa on enää vähän uusia koronatartuntoja. Yhdellä osastolla on vielä tällä hetkellä potilaita, jotka ovat karanteenissa.

Katupöly

Lakaisuauto pesee ja puhdistaa katua Toukolassa.
Katupölyä on eniten ilmassa maalis-huhtikuussa, mutta tilanne vaihtelee nopeastikin sään mukaan. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Pääkaupunkiseudulla on nyt paljon katupölyä. Tämän takia ilmanlaatu on huonompi kuin tavallisesti.

Katupöly voi aiheuttaa nuhaa, yskää sekä kurkun ja silmien kutinaa. Erityisen haitallista katupöly on astmaatikoille, pienille lapsille ja vanhoille ihmisille.

Kirjallisuuden Finlandia-palkinnot

Ohjaaja Zaida Bergroth..
Elokuvaohjaaja Zaida Bergroth pääsee päättämään kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnosta. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Suomen Kirjasäätiö on kertonut kirjallisuuden Finlandia-palkintojen valitsijat.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajan valitsee tänä vuonna elokuvaohjaaja Zaida Bergroth. Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnosta päättää Milttonin varatoimitusjohtaja Katri Makkonen. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkittavan valitsee tietokirjailija Perttu Pölönen.

Kirjallisuuden Finlandia-palkinnot jaetaan joulukuussa. Palkinto on 30 000 euroa.

Sää on aurinkoinen

sääkartta
Sääkartta. Kuva: Yle

Alkaneen viikon sää on aurinkoinen. Huomenna tiistaina lämpötila nousee koko maassa plussan puolelle. Etelä-Suomessa lämmintä on jopa 10 astetta.

Yöllä lämpötila on vielä enimmäkseen pakkasen puolella. Tämän takia lumi ei sula nopeasti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä