Maanantai 22.4.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä ryhmää Sri Lankan hallitus syyttää terrori-iskuista?

Oikea vastaus:

Paikallista radikaalia NTJ-muslimiryhmää.

2.Mihin kohteisiin iskut tehtiin?

Oikea vastaus:

Ne tehtiin kirkkoihin ja luksushotelleihin.

3.Mitä Suomen ulkoministeriö sanoo?

Oikea vastaus:

Ulkoministeriö sanoo, että tarpeetonta matkustamista Sri Lankaan pitää välttää.

4.Kuka on Ukrainan uusi presidentti?

Oikea vastaus:

Uusi presidentti on Volodymyr Zelenskyi.

5.Kuka hävisi presidentinvaalit?

Oikea vastaus:

Petro Poroshenko.

6.Mikä on Zelenskyin koulutus?

Oikea vastaus:

Hän on juristi.

7.Mihin Minskin sopimus tähtää?

Oikea vastaus:

Minskin sopimus tähtää Itä-Ukrainan sodan lopettamiseen.

8.Kenen pitää todistaa, jos vuokra-asunnossa on sisäilmaongelma?

Oikea vastaus:

Vuokralaisen.

9.Mitä todistamiseen tarvitaan?

Oikea vastaus:

Kunnan tarkastaja tai yksityinen tutkimus.

10.Onko yksityinen tutkimus halpa?

Oikea vastaus:

Ei, se on kallis.

11.Mikä on vuokralaisen oikeus, jos asuminen haittaa terveyttä?

Oikea vastaus:

Vuokralaisella on oikeus purkaa vuokrasopimus

12.Kuinka suuri osa koirista kärsii ylipainosta?

Oikea vastaus:

Ehkä jopa puolet.

13.Miksi lemmikit lihovat?

Oikea vastaus:

Ne saavat liikaa makupaloja ja liian vähän liikuntaa.

14.Mitä sairauksia liikalihavuus aiheutta lemmikeille?

Oikea vastaus:

Diabetesta, nivelvaivoja, virtsatievaivoja ja sydänvaivoja.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä