Maanantai 22.4.2019 (radio)

Sri Lanka epäilee iskuista muslimiterroristeja

Pelastustyöntekijöitä, poliiseja tutkijoita ja kaaosta kirkossa.
Pelastustyöntekijöitä Sri Lankassa. Kuva: EPA

Sri Lankan hallitus syyttää sunnuntain terrori-iskuista paikallista radikaalia NTJ-muslimiryhmää. Hallituksen edustaja sanoi, että itsemurhapommittajat ovat olleet todennäköisesti srilankalaisia.

Ainakin 24 ihmistä on otettu kiinni iskujen takia. Pääkaupunki Colombossa sattui tänään uusi räjähdys, kun poliisi yritti purkaa autosta räjähdettä.

Terrori-iskujen sarjassa kuoli ainakin 290 ihmistä ja 500 ihmistä sai vammoja. Iskuja tehtiin kirkkoihin ja luksushotelleihin. Uhrien joukosta ei ole löytynyt suomalaisia.

Suomen ulkoministeriö sanoo, että tarpeetonta matkustamista Sri Lankaan pitää välttää. Suomi muutti matkustusohjetta yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa.

Suositus on voimassa ainakin muutaman päivän.

Volodymyr Zelenskyi voitti Ukrainan presidentinvaalit

Volodymyr Zelensky i
Vaalivoittaja Volodymyr Zelenskyi piti lehdistötilaisuuden kampanjatoimistollaan sunnuntaina. Kuva: Genya Savilov / AFP / Lehtikuva

Ukrainassa on onniteltu tv-koomikko Volodymyr Zelenskyiä vaalivoitosta presidentinvaaleissa. Zelenskyi sai yli 70 prosenttia äänistä.

Nykyinen presidentti Petro Poroshenko on myöntänyt vaalitappion. Virallinen vaalitulos tulee vasta vapun alla.

Zelenskyillä juristin koulutus. Hän lupaa aloittaa uudistuksia muun muassa terveydenhuollossa.

Zelenskyi sanoo myös, että hän haluaa vauhdittaa Minskin sopimusta. Minskin sopimus tähtää Itä-Ukrainan sodan lopettamiseen.

Sisäilmaongelmat ovat kohtuuttomia vuokralaisille

Hometta ja sisäilmaongelmia
Näyttö sisäilmaongelmasta kuuluu vuokralaiselle. Kuva: Yle

Kuluttajaliitto sanoo, että ongelmat sisäilmassa aiheuttavat vuokralaisille kohtuuttomia tilanteita.

Jos asunnossa epäillään sisäilmaongelmaa, vuokralaisen täytyy todistaa se.

Kunnan tarkastajalle on kuitenkin kuukausien jonot. Yksityinen tutkimus on kallis, eikä kaikilla vuokralaisilla ole tutkimukseen rahaa.

Vuokralaisella on oikeus purkaa vuokrasopimus, jos asumisesta aiheutuu terveydelle vaaraa.

Kotieläimetkin kärsivät ylipainosta

Hevonen syö kuivaheinää
Kuva: Marjut Suomi / Yle

Liikalihavuus ja diabetes uhkaavat myös kotieläimiä ja lemmikkieläimiä. Eläinlääkäri Jaakko Väyrynen arvioi, että koirista ehkä jopa puolet voi kärsiä ylipainosta.

Lemmikeillä on samoja elintasosairauksia kuin ihmisillä. Sairauksia ovat diabeteksen lisäksi nivelvaivat, virtsatievaivat ja sydänvaivat.

Lemmikit saavat liikaa makupaloja ja liian vähän liikuntaa. Lemmikit ovat kerrostaloissa ja kaupunkien keskustoissa lihavampia kuin muualla.

Myös hevoset kärsivät ylipainosta. Hevonen käyttää suuren osan ajasta syömiseen. Lisäksi kuivaheinä sisältää runsaasti sokeria. Siksi hevoset tarvitsevat paljon liikuntaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä