Maanantai 22.7.2019 (radio)

Uuden presidentin puolue voitti Ukrainassa

Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyn Kansan Palvelija -puolueen voittojuhlat 21. heinäkuuta.
Zelenskyin puolue saa parlamenttiin enemmistön. Kuva: Tatyana Zenkovich / EPA

Ukrainassa uuden presidentin puolue on voittanut parlamenttivaalit. Ukrainassa pidettiin parlamenttivaalit sunnuntaina. Ukrainan uusi presidentti Volodymyr Zelenskyi järjesti parlamenttivaalit, koska vanhassa parlamentissa moni vastusti häntä. Uudessa parlamentissa Zelenskyillä on paljon kannattajia.

Paljon sikoja kuoli tulipalossa

Sikojen siirtoa tulipalopaikalta.
Monet siat olivat savussa. Sikoja siirretään toisiin tiloihin. Kuva: Anne Elhaimer / Yle

Seinäjoella on ollut tulipalo isossa sikalassa. Sikalassa oli 5000 sikaa. Tulipalossa kuoli paljon sikoja. Monet siat hengittivät myrkyllistä savua. Eläinlääkäri tarkastaa siat. Sikoja joudutaan lopettamaan, jos siat ovat hengittäneet paljon savua. Sikalan palo syttyi ehkä ilmanvaihtopuhaltimesta.

Latvia pyysi Suomelta diplomaattiapua

Iranin vallankumouskaartin vene kulkee Stena Bulk -tankkerin ympärillä.
Tankkerilla on 23 hengen miehistö. Yksi miehistön jäsen on latvialainen. Kuva: Hasan Shirvani / EPA

Latvia pyytää Suomelta apua Iranin tankkerikaappauksen selvittämisessä. Iran on pysäyttänyt brittiläisen tankkerin Hormuzinsalmessa. Tankkerilla on töissä latvialainen merimies.

Latvia pyytää, että Suomen lähetystö Iranissa auttaa Latviaa selvittämään latvialaisen merimiehen tilannetta. Latvialla ei ole omaa lähetystöä Iranissa. Suomi auttaa Latviaa, koska Latvia on EU-maa.

Idlibiin tehtiin ilmaisku

grafiikka
Ilmaiskuissa on kuollut paljon ihmisiä. Kuva: Niina Kalliainen / Yle uutisgrafiikka

Syyriassa on tehty ilmaisku Idlibissä. Ilmaiskussa kuoli ehkä 30 ihmistä. Paljon ihmisiä loukkaantui. Idlibiä hallitsevat Syyrian kapinalliset.

Pelastajat sanovat, että ilmaiskun teki presidentti Bashar al-Assadin hallinto tai Venäjä, joka tukee presidentti Bashar al-Assadia.

Intia lähetti aluksen kuuhun

Intian kantoraketti Chandrayaan-2.
Chandrayaan-2-raketti lähti Satish Dhawanin avaruuskeskuksesta Sriharikotan saarelta. Kuva: ISRO / EPA

Intia on laukaissut raketin, joka lentää Kuuhun. Raketissa on luotain, joka tutkii Kuun pintaa. Raketissa ei ole ihmisiä. Raketin matka Kuuhun kestää 1,5 kuukautta.

Intia on neljäs maa, joka on lähettänyt Kuuhun avaruusaluksen. Aikaisemmin Kuuhun ovat lähettäneet aluksen USA, Venäjä ja Kiina.

Sää on lämmintä

Lapsen hiekkaiset varpaat uimarannalla.
Rannalla on mukavaa. Kuva: Hanne Leiwo/Yle

Sää on tiistaina lämmintä. Monin paikoin on hellettä, eli lämpötila on yli 25 astetta. Itä-Suomessa ja Länsi-Suomessa voi tulla sadekuuroja ja ukkostaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Parempia selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä