Maanantai 23.11.2020 (radio)

Koronarajoitukset Uudellamalla

Maskisuositus yläkouluissa astui voimaan. Kuvassa Itäkeskuksen peruskoulun oppilaat Alexandra Vanhala, Emma Mankki ja Pauli Viimaranta 23.11.2020.
Oppilaille suositellaan maskeja nyt Helsingin seudun yläkouluissa. Kuva: Sara Salmi / Yle

Uudellamaalla on otettu käyttöön uudet koronarajoitukset tänään maanantaina.

Yli 20 ihmisen yleisötilaisuudet on kielletty. Esimerkiksi teatterit ovat kiinni. Aikuisten joukkueurheilu on kielletty kaupunkien urheiluhalleissa.

Helsingin seudun yläkouluissa oppilaille annetaan kasvomaskit. Kasvomaskeja suositellaan myös työpaikoilla.

Marin: Tarvitaan lisää koronatoimia

Pääministeri Sanna Marin seisoo Pirkkalan yhteislukion edustalla kasvomaski kasvoillaan.
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Petra Ketonen / Yle

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että Suomessa pitää lisätä koronarajoituksia.

Marin sanoo, että sairaanhoitopiirien ja kuntien pitää ottaa käyttöön tiukempia rajoituksia, koska koronavirus leviää nyt nopeasti.

Jos kunnat ja sairaanhoitopiirit eivät lisää toimia, hallitus voi ottaa käyttöön valmiuslain. Silloin hallitus voi esimerkiksi eristää Uudenmaan alueen, kuten hallitus teki keväällä.

Viking Grace pääsi Turkuun

Karille ajanut Viking Linen matkustaja-alus Viking Grace Maarianhaminan satamassa 22. marraskuuta 2020.
Viking Grace sunnuntaina Maarianhaminan satamassa. Kuva: Niclas Nordlund / Lehtikuva

Viking Grace -laiva on päässyt perille Turkuun. Viking Grace törmäsi rantaan Ahvenanmaalla lauantaina.

Viking Grace pääsi sunnuntaina jatkamaan matkaa Ahvenanmaalta Turkuun, ja saapui perille Turkuun illalla.

Laivafirma Viking Line sanoo, että laivaan ei tullut isoja vahinkoja. Viking Grace menee vielä telakalle tarkastukseen.

Tuomas Gerdt haudataan lauantaina

Tuomas Gerdt
Tuomas Gerdt (28.5.1922 – 1.11.2020) Kuva: Touko Yrttimaa / Yle

Viimeinen Mannerheim-ristin ritari Tuomas Gerdt haudataan lauantaina.

Gertin hautajaiset pidetään Lappeenrannassa sotilasujuhlallisuuksin. Myös presidentti Sauli Niinistö osallistuu hautajaisiin.

Viimeinen Mannerheim-ristin ritari Tuomas Gerdt kuoli marraskuun 1. päivänä. Hän oli 98-vuotias.

Firmoissa vain vähän pikkujouluja

Kuohuviinitarjoilu Alkossa
Tavallisesti pikkujouluja juhlitaan monissa firmoissa. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Monissa firmoissa ei vietetä tänä vuonna pikkujouluja. Firmojen yhteistyöyhdistys EK on kysynyt firmoilta, pidetäänkö niissä pikkujoulut. Suurin osa, 64 prosenttia, firmoista sanoo, että ei järjestä tänä vuonna pikkujouluja.

Joissakin firmoissa pikkujoulut kuitenkin järjestetään. Noin 20 prosenttia firmoista sanoo, että niissä järjestetään pikkujoulut esimerkiksi firman tiloissa tai ravintolassa.

Etäyhteydellä pikkujoulua viettää vain 4 prosenttia firmoista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä