Maanantai 23.1.2023
Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".
1.Minkä alan osaaja halutaan saada pääministerin avuksi?
Oikea vastaus:
Turvallisuuspolitiikan osaaja.
2.Miksi pääministerille halutaan lisää apua tällä alalla?
Oikea vastaus:
Suomesta tulee Naton jäsen ja Venäjä sotii Ukrainassa.
3.Kuinka monta naista haki armeijaan tammikuussa?
Oikea vastaus:
Yli 1200.
4.Miksi naisten pitää hakea armeijaan?
Oikea vastaus:
Armeija ei ole naisille pakollinen, he pääsevät sinne vain hakemalla.
5.Milloin matkustajalaiva Estonia upposi?
Oikea vastaus:
Vuonna 1994.
6.Mitä uusi selvitys kertoo Estoniasta?
Oikea vastaus:
Estonia ei ollut onnettomuuden aikaan tarpeeksi hyvässä kunnossa merimatkaa varten.
7.Kuinka monta ihmistä kuoli Estonian onnettomuudessa?
Oikea vastaus:
852.
8.Mistä kertoo kirja, jonka nimi on Kielen elämä?
Oikea vastaus:
Suomen kielestä.
9.Kuka on tehnyt kirjan selkoversion?
Oikea vastaus:
Suomen opettaja Hanna Männikkölahti.
10.Miksi lämpötila nousee keskiviikkona jopa +5 asteeseen?
Oikea vastaus:
Lännestä puhaltaa föhn-tuuli, joka lämmittää ilmaa.