Maanantai 23.12.2019 (radio)


Hoitoalan ongelmat

Sari Äkäslompolo ja Reeta Vähämäki
Sairhaanhoitaja Sari Äkäslompolo ja kätilö Reeta Vähämäki kertovat, että he aikovat jättää hoitoalan. Kuva: Heikki Haapalainen ja Juha Kivioja / Yle

Monet sairaanhoitajat aikovat lopettaa työt hoitoalalla. He ovat tyytymättömiä hoitoalan työoloihin.

Tutkimukset kertovat, että hoitajat ovat tyytymättömiä erityisesti huonon johtamisen takia. Hoitajien mielestä sairaaloiden isot johtajat eivät kuuntele hoitajia.

Myös pätkätyö harmittaa monia hoitajia. Hoitajan on usein vaikea saada vakituista työpaikkaa.

Alan vaihtamista harkitsevat erityisesti 30-50-vuotiaat sairaanhoitajat. Se on huono asia, koska heillä on jo paljon työkokemusta.

Hoitoalasta puhutaan Suomessa, koska alalla tarvitaan lähivuosina lisää työntekijöitä.

Sianlihaa Kiinaan

Sianlihan myyntiä tukkukaupassa Pekingissä.
Kiinalaiset ostavat mielellään suomalaista sianlihaa. Kuva: Wu Hong / EPA

Sianlihan myynti Suomesta Kiinaan ehkä kasvaa. Syy on se, että Kiina alentaa sianlihan tullimaksuja.

Pakastetun sianlihan tulli on ollut 12 prosenttia. Nyt tulli laskee 8 prosenttiin. Siksi suomalaiset toivovat, että kiinalaiset ostavat suomalaista sianlihaa enemmän.

Esimerkiksi lihafirmat HKScan ja Atria myyvät suomalaista sianlihaa Kiinaan.

Kiinassa tarvitaan sianlihaa ulkomailta, koska Kiinassa on sikaruttoa. Sikarutto on vaarallinen eläintauti, joka tappaa sikoja.

Kaupunkien keinovalo

Jouluvalot Sysmässä
Jopa pikkukaupungeissa on paljon valoa. Kuva: Mika Moksu / Yle

Nyt on vuoden pimein aika. Kaupungeissa on kuitenkin paljon keinovaloa. Keinovaloa tulee katulampuista, mainoksista ja myös jouluvaloista.

Tutkimusprofessori Timo Partonen sanoo, että liika valo voi olla jopa terveyshaitta. Jos koko ajan on valoisaa, se häiritsee ihmisen sisäistä kelloa.

Sisäinen kello on hermosolujen joukko, joka on aivoissa. Se ohjaa unirytmiä. Valo ja pimeys vaikuttavat sisäiseen kelloon, professori Partonen kertoo.

Illalla pimeys väsyttää ja auttaa ihmistä nukkumaan. Siksi on hyvä varmistaa, että ikkunasta ei tule sisälle liikaa keinovaloa.

Luminen Lappi

Auto hautautuneena lumeen.
Lapissa näyttää nyt tältä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Lapissa on tänä jouluna paljon lunta. Lunta on enemmän kuin tavallisesti joulun aikaan.

Ilmatieteen laitos kertoo, että joillakin Lapin paikkakunnilla lunta on jo yli 80 senttimetriä.

Jouluna Lapissa voi sataa vähän lisää lunta. Joulu on siis pohjoisessa kauniin valkoinen.

Etelä-Suomessa joulu näyttää ihan erilaiselta. Esimerkiksi Helsingin seudulla ei ole yhtään lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä