Maanantai 23.3.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka on Suomen pääministeri?

Oikea vastaus:

Sanna Marin.

2.Millaisia rajoituksia Suomeen voi olla tulossa?

Oikea vastaus:

Ravintolat voidaan sulkea ja liikkumista rajoittaa lisää.

3.Mikä laki Suomeen määrättiin viime viikolla?

Oikea vastaus:

Valmiuslaki.

4.Mitä ravintola-ala sanoo hallituksen suunnitelmasta?

Oikea vastaus:

Ravintola-ala on valmis panemaan ravintolat kiinni, jos hallitus määrää niin.

5.Kuinka monta todettua koronatartuntaa Suomessa on?

Oikea vastaus:

700.

6.Missä sairaanhoitopiirissä on paljon uusia tartuntoja?

Oikea vastaus:

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä.

7.Koronaviruksella on tieteellinen nimi. Mikä se on?

Oikea vastaus:

Covid-19.

8.Mikä on yksi arvio koronan hinnasta kunnille?

Oikea vastaus:

1,5 miljardia euroa.

9.Mikä muun muassa heikentää kuntien taloutta?

Oikea vastaus:

Verotulot vähenevät.

10.Kuka on Sirpa Paatero?

Oikea vastaus:

Kuntaministeri.

11.Missä on tarkoitus pitää kesäolympialaiset?

Oikea vastaus:

Tokiossa.

12.Milloin kisojen oli tarkoitus alkaa?

Oikea vastaus:

24. heinäkuuta.

13.Mikä on KOK?

Oikea vastaus:

Kansainvälinen olympiakomitea.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä