Maanantai 24.10.2016 (radio)

Suomalaisten rauhanmarssit

ihmisiä kynttilöiden kanssa kirkon rappusilla
Rauhanmarssin osallistujia Helsingissä. Kuva: Yle

Eri puolilla Suomea on järjestetty rauhanmarsseja. Ihmiset ovat vaatineet rauhaa Syyriaan.

Suurin rauhanmarssi oli Helsingissä. Maanantai-iltana Helsingissä on myös konsertti Syyrian hyväksi. Konsertin avulla kerätään rahaa järjestöille, jotka auttavat syyrialaisia.

Syyrian sota on jatkunut jo melkein 6 vuotta. Tilanne on tosi huono esimerkiksi Aleppon kaupungissa. Aleppon asukkaat ovat jääneet keskelle sotaa ja pommituksia.

Calais'n pakolaisleiri

Ihmisiä matkalaukkuineen jonottamassa tien varrella.
Calais'n pakolaisleirin asukkaat siirretään pois leiriltä. Kuva: Etienne Laurent / EPA

Ranska tyhjentää Calais'n pakolaisleiriä.

Leirillä on asunut noin 7000 ihmistä. He ovat halunneet päästä Calais'sta Britanniaan.

Leirin asukkaat siirretään vastaanottokeskuksiin eri puolille Ranskaa. Vastaanottokeskuksissa he voivat tehdä turvapaikkahakemuksen.

1200 poliisia valvoo Calais'n pakolaisleirin tyhjentämistä. Tyhjentäminen kestää monta päivää.

Maahanmuuttajien työsopimukset

SAK:n toimitiloja.
SAK on Suomen suurin ammattijärjestö. Kuva: Petteri Paalasmaa / AOP

Täällä Suomessa monien maahanmuuttajien on vaikea ymmärtää suomalaista työsopimusta.

Suomen suurin ammattijärjestö SAK toivoo, että firmat tekevät maahanmuuttajille työsopimuksesta englanninkielisen käännöksen. Vaikka lopullinen työsopimus on suomeksi, englanninkielinen käännös auttaa ymmärtämään sitä, sanoo lakimies Anna-Liisa Häkkinen. Hän tekee työtä Maahanmuuttajien työsuhdeneuvonnassa SAK:ssa.

Häkkinen kertoo, että maahanmuuttajat kysyvät paljon asioista, jotka liittyvät työsopimuksiin. SAK aloitti maahanmuuttajien neuvonnan maaliskuussa.

Internetin mainokset

Nuori mies käyttää tablettitietokonetta.
Nuoret eivät halua internetistä mainoksia. Kuva: Mikko Kuusisalo / Yle

Internetin mainokset häiritsevät nuoria, jotka ovat paljon verkossa.

Monet nuoret käyttävät ohjelmaa, joka estää mainokset. Nuorten mielestä internetiä on mukavampi katsoa ilman mainoksia.

Mediafirmoille tilanne on vaikea. Ne saavat mainoksista rahaa. Vaihtoehto mainoksille on esimerkiksi se, että asiakkaan pitää maksaa sisällöstä.

Maailmalla mediafirmat ovat jopa sulkeneet sivuja ihmisiltä, joiden koneella on ohjelma, joka estää mainokset.

Saara Aallon menestys

Saara Aalto esiintyi X-Factor Live -finaaleissa 22. lokakuuta.
Saara Aalto Britannian X Factor -ohjelmassa. Kuva: Syco / Thames / Dymond / AOP

Suomalainen laulaja Saara Aalto menestyy Britanniassa. Aalto on mukana Britannian X Factor -kilpailussa.

Sunnuntaina Aalto pääsi taas kilpailussa jatkoon. Mukana oli enää 10 kilpailijaa.

Tv-lähetykset jatkuvat niin, että jokaisessa lähetyksessä 1 kilpailija putoaa pois. Loppukilpailuun selviää vain 3 kilpailijaa. Loppukilpailu on vähän ennen joulua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä