Maanantai 24.1.2022 (radio)

Aluevaltuustot

Äänestäjä laittaa äänestyslapun vaaliuurnaan. Vaalitoimitsija avaa vieressä uurnan kannen.
Aluevaaleissa uusiin aluevaltuustoihin äänestettiin naisenemmistö. Kuva: Juho Liukkonen / Yle

Kerromme vielä eilisistä aluevaaleista.

Suomen ensimmäisissä aluevaaleissa valittiin 21 aluevaltuustoa. Ne päättävät sosiaali- ja terveyspalveluista ja pelastustoimesta. Aluevaaleissa ei äänestetty Helsingissä ja Ahvenanmaalla.

Kaikista valituista 53 prosenttia on naisia ja 47 prosenttia miehiä.

Aluevaltuustoihin pääsi paljon sosiaali-, terveys- ja pelastusalan ammattilaisia.

Kuntien omat valtuutetut

Sairaanhoitaja kävelee sairaalan käytävällä.
Tulevat aluevaltuustot päättävät muun muassa terveydenhuollosta. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Suomessa 51 kuntaa jäi aluevaaleissa ilman omaa aluevaltuutettua.

Vaaleissa oli mukana 292 kuntaa. Noin 16 prosenttia kunnista jäi ilman omaa valtuutettua.

Esimerkiksi Pirkanmaalla Akaa ja Ikaalinen eivät saaneet omaa valtuutettua. Varsinais-Suomessa ilman edustajaa jäivät Kustavi ja Kemiönsaari, Lapissa Enontekiö ja Muonio.

Aluevaltuustoissa päätetään kuitenkin koko alueen sote- ja pelastuspalveluista.

Lastensairaalan hoitajapula

Uusi lastensairaala Helsingissä ilmasta kuvattuna. On talvi, maassa on lunta ja aurinko paistaa kirkkaasti. Lastensairaalan seinässä on paljon eri värejä.
Uusi lastensairaala otettiin käyttöön vuonna 2018. Vaikka sairaala sijaitsee Helsingissä, siellä hoidetaan maan kaikki sairaimmat lapset. Kuva: Retu Liikanen / Yle

Uuden lastensairaalan teho-osasto on kriisissä hoitajapulan takia, kertoo Ylen MOT-ohjelma.

MOT:n selvitys kertoo, että lastensairaalassa on koettu viime aikoina useita vaaratilanteita.

Vaikeasti sairaiden lasten vanhemmat kertovat, että he ovat huolissaan potilaiden turvallisuudesta.

Lastensairaalan on jättänyt lyhyessä ajassa 17 tehohoitajaa. Henkilöstöpulan syy ei ole koronaepidemia. Hoitajat kertovat uupumuksesta, stressistä ja paineista.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin mielestä tilanne ei ole huolestuttava.

Päivi Räsäsen oikeudenkäynti

En leende Päivi Räsänen i rättssalen.
Kansanedustaja Päivi Räsäsen oiekudenkäynti on alkanut. Räsänen on kristillisdemokraatti. Kuva: Lehtikuva

Kansanedustaja Päivi Räsäsen oikeudenkäynti on alkanut Helsingin käräjäoikeudessa.

Räsästä syytetään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Syytteet koskevat kirjoituksia, joissa Räsäsen epäillään halventaneen homoseksuaaleja.

Räsänen kiistää syytteet.

Merkkivaatteet ja rikokset

Kevään muotivaatteita: denimiä ja pitsiä.
Nuoret ovat alkaneet ryöstää merkkivaatteita toisilta nuorilta. Kuva: Miia Roivainen / Yle

Itä-Uudenmaan poliisin tietoon on tullut uusi rikosilmiö. Alaikäiset lapset ja nuoret ryöstävät muilta alaikäisiltä merkkivaatteita uhkaamalla väkivallalla.

Tapauksia on ollut viime aikoina muun muassa Vantaalla, Järvenpäässä ja Hyvinkäällä.

Tapausten tutkinnassa rikosnimikkeet ovat ryöstö tai törkeä ryöstö.

Poliisi kehottaa vanhempia tarkkailemaan, onko lapselle ilmestynyt uusia merkkituotteita tai onko häneltä yllättäen hävinnyt sellaisia.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Tiistaina sää pakastuu eteläisintä Suomea myöten. Päivä on laajalti aurinkoinen.

Lämpötila on etelän -1 ja pohjoisen -8 asteen välillä.

Keskiviikkona sää pilvistyy. Lumisateet saapuvat maan länsiosaan päivän aikana.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä