Maanantai 24.12.2018 (radio)
Joulurauhan julistus aloitti joulun vieton

Joulujuhla on alkanut. Joulu alkoi Suomessa kello 12 joulurauhan julistamisella.
Joulurauhan julistaminen on Suomessa iso tapahtuma. Se pidetään Turussa. Joulurauhan julistuksessa luetaan noin 700 vuotta vanha teksti joulun alkamisesta.
Tekstissä sanotaan, että joulu on tärkeä uskonnollinen juhla. Vanhassa tekstissä sanotaan myös, että ihmisten täytyy jouluna käyttäytyä hiljaisesti ja rauhallisesti.
Joulurauhan julistus on suomalaisille tärkeä perinne.
Jouluaaton suomalaiset perinteet

Suomessa jouluaatossa on monia perinteitä. Perinteitä noudatetaan joka vuosi.
Monet käyvät hautausmailla. Ihmiset sytyttävät paljon kynttilöitä esimerkiksi sukulaisten haudoille. Jouluaattona käydään paljon myös kirkossa.
Joulupukki vierailee monessa kodissa jakamassa lahjoja. Syödään joulukinkkua tai joulukalkkunaa. Jouluruokana on paljon myös kalaa.
Joulukauppa oli vilkasta

Kaupoissa oli ennen joulua tänä vuonna vilkasta. Arvioidaan, että jouluostoksia tehtiin tänä vuonna vilkkaammin kuin viime vuonna.
Kaupassa pystyi käymään ennen joulua myös yöllä, kun moni iso market oli auki 24 tuntia. Yöllä käytiin ostamassa esimerkiksi lahjoja, kun lapset nukkuivat.
Hyvä Joulumieli-keräys auttoi tuhansia perheitä
Suomessa järjestettiin ennen joulua taas Hyvä joulumieli-keräys. Hyvä Joulumieli-keräyksellä saadaan joka vuosi rahaa tuhansia perheitä varten.
Keräysrahalla hankitaan lahjakortteja perheille, joilla ei ole rahaa jouluun. Lahjakortilla voi maksaa kaupassa ostoksia. Tänä vuonna joulukeräyksellä saatiin lahjakortti 28 000 perheelle.
Perheet ovat voineet ostaa lahjakorteilla jouluruokaa. Hyvä Joulumieli -keräykseen osallistui tänä vuonna tuhansia firmoja ja kymmeniä tuhansia ihmisiä.
Alko auki ensimmäisen kerran jouluaattona

Alkoholijuomien kauppa Alko on ollut tänä vuonna ensimmäistä kertaa auki myös jouluaattona. Alkot saivat olla tänään auki aamupäivällä kello 12:een asti.
Ennen Alkot ovat olleet jouluaattona kiinni. Tänä vuonna tuli kuitenkin uusi alkoholilaki. Se muutti Alkojen aukioloa.
Jouluna ostetaan Alkosta esimerkiksi punaviiniä ja glögiä. Glögi on juoma, joka kuumennetaan ennen kuin se juodaan. Siinä on yleensä alkoholia.