Maanantai 24.12.2018 (radio)

Joulurauhan julistus aloitti joulun vieton

Kansa kuuntelee, kun Turun kaupungin protokollapäällikkö Mika Akkanen julistaa joulurauhan Turussa jouluaattona.
Joulurauha julistettiin Turussa. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Joulujuhla on alkanut. Joulu alkoi Suomessa kello 12 joulurauhan julistamisella.

Joulurauhan julistaminen on Suomessa iso tapahtuma. Se pidetään Turussa. Joulurauhan julistuksessa luetaan noin 700 vuotta vanha teksti joulun alkamisesta.

Tekstissä sanotaan, että joulu on tärkeä uskonnollinen juhla. Vanhassa tekstissä sanotaan myös, että ihmisten täytyy jouluna käyttäytyä hiljaisesti ja rauhallisesti.

Joulurauhan julistus on suomalaisille tärkeä perinne.

Jouluaaton suomalaiset perinteet

kinkku uunissa
Kinkku on edelleen jouluruokien suosikki Suomessa. Kuva: Soila Ojanen / Yle

Suomessa jouluaatossa on monia perinteitä. Perinteitä noudatetaan joka vuosi.

Monet käyvät hautausmailla. Ihmiset sytyttävät paljon kynttilöitä esimerkiksi sukulaisten haudoille. Jouluaattona käydään paljon myös kirkossa.

Joulupukki vierailee monessa kodissa jakamassa lahjoja. Syödään joulukinkkua tai joulukalkkunaa. Jouluruokana on paljon myös kalaa.

Joulukauppa oli vilkasta

Kannelmäen Prismassa riitti asiakkaita illalla yhdeltätoista.
Moni iso marketti on ollut tänä vuonna auki koko vuorokauden eli 24 tuntia ennen joulua. Kuva: Yle

Kaupoissa oli ennen joulua tänä vuonna vilkasta. Arvioidaan, että jouluostoksia tehtiin tänä vuonna vilkkaammin kuin viime vuonna.

Kaupassa pystyi käymään ennen joulua myös yöllä, kun moni iso market oli auki 24 tuntia. Yöllä käytiin ostamassa esimerkiksi lahjoja, kun lapset nukkuivat.

Hyvä Joulumieli-keräys auttoi tuhansia perheitä

Rahaa ja joulukoristeita pöydällä.
Hyvä Joulumieli-keräys auttoi 28 000 perheen joulua. Kuva: Pixabay

Suomessa järjestettiin ennen joulua taas Hyvä joulumieli-keräys. Hyvä Joulumieli-keräyksellä saadaan joka vuosi rahaa tuhansia perheitä varten.

Keräysrahalla hankitaan lahjakortteja perheille, joilla ei ole rahaa jouluun. Lahjakortilla voi maksaa kaupassa ostoksia. Tänä vuonna joulukeräyksellä saatiin lahjakortti 28 000 perheelle.

Perheet ovat voineet ostaa lahjakorteilla jouluruokaa. Hyvä Joulumieli -keräykseen osallistui tänä vuonna tuhansia firmoja ja kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Alko auki ensimmäisen kerran jouluaattona

Ihmisiä menossa Alkoon jouluaattona.
Alkossa voi tänä vuonna tehdä ostoksia ensimmäisen kerran myös jouluaattona. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Alkoholijuomien kauppa Alko on ollut tänä vuonna ensimmäistä kertaa auki myös jouluaattona. Alkot saivat olla tänään auki aamupäivällä kello 12:een asti.

Ennen Alkot ovat olleet jouluaattona kiinni. Tänä vuonna tuli kuitenkin uusi alkoholilaki. Se muutti Alkojen aukioloa.

Jouluna ostetaan Alkosta esimerkiksi punaviiniä ja glögiä. Glögi on juoma, joka kuumennetaan ennen kuin se juodaan. Siinä on yleensä alkoholia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä