Maanantai 24.2.2020 (radio)
Kehitysvammaisten työpaikat

Kehitysvammaisten on vaikea saada työtä Suomessa. Kehitysvammaiset saavat kyllä koulutusta, mutta firmat eivät palkkaa heitä töihin.
Kehitysvammaliitto sanoo, että 6000 kehitysvammaista on heti valmiina työhön. Monilla on esimerkiksi ravintola-alan tai siivousalan koulutus. Näillä aloilla tarvitaan lisää työntekijöitä, mutta kehitysvammaisia ei kuitenkaan palkata.
Usein kehitysvammainen ei saa työpaikkaa, koska perheenjäsenet ja viranomaiset ovat liian varovaisia. Kehitysvammaliiton asiantuntija Simo Klem sanoo, että kehitysvammaisten työkykyyn ei uskota tarpeeksi.
Suomessa on 30 000 työikäistä kehitysvammaista. Heistä vain noin 600 tekee palkkatyötä.
Perussuomalaiset nuoret
Perussuomalaisten nuorisojärjestö voi menettää avustusrahat.
Opetus- ja kulttuuriministeriö tutkii perussuomalaisten nuorisojärjestön varapuheenjohtajan Toni Jalosen puheita. Jalonen sanoi viikonloppuna, että hän on fasisti.
Fasistit ovat äärioikeistolaisia kuten natsit. Historian tunnetuin fasisti on Italian diktaattori Benito Mussolini. Hän oli Hitlerin Saksan liittolainen.
Jalosen puheiden takia valtio ehkä peruu tuen perussuomalaisten nuorisojärjestölle. Järjestö on saanut tälle vuodelle tukea noin 90 000 euroa.
Perussuomalaisten puolue ei hyväksy Jalosen puheita. Siksi perussuomalaiset erottaa Jalosen puolueesta.
Koronavirus Italiassa

Koronavirus leviää Italiassa. Jo yli 200 ihmistä on saanut koronavirustartunnan. Ainakin 5 ihmistä on kuollut Italiassa koronavirukseen.
Eniten koronatapauksia on Pohjois-Italiassa. Viranomaiset yrittävät nyt estää koronaviruksen leviämisen. Esimerkiksi Venetsian karnevaalijuhla on keskeytetty ja jalkapallotapahtumat on peruttu.
Koronavirus leviää Italiassa, mutta Italiassa on paljon vähemmän tautitapauksia kuin Kiinassa. Kiinassa jo noin 2600 ihmistä on kuollut koronavirukseen.
Koronaviruksesta saa tietoa THL:n eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen nettisivuilta, myös selkosuomeksi.
Tietoa koronaviruksesta selkosuomeksi
Lunta etelään?

Sää kylmenee. Tiistai on poutapäivä eli silloin ei sada.
Keskiviikkona ja torstaina saadaan sadetta Etelä-Suomessa. Sade voi olla lunta.
Tällä viikolla talvi voi siis tulla myös etelään.