Maanantai 24.6.2019 (radio)

Iran ja Yhdysvallat

Ulkoministeri Pekka Haavisto
Pekka Haavisto. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Ulkoministeri Pekka Haavisto ajattelee, että Iranin ja Yhdysvaltojen sota on mahdollinen. Haavisto sanoo, että jostakin yhdestä asiasta voi lähteä liikkeelle tapahtumia, jotka kasvavat sodaksi.

Ulkoministeri Haavisto toivoo, että Iran noudattaa edelleen ydinsopimusta. Sopimuksen on allekirjoittanut moni valtio, vaikka Yhdysvallat irtosikin sopimuksesta. Haavisto sanoi Ylen haastattelussa, että Suomella on tiivis suhde Iraniin ja Suomi on pyytänyt, että Iran pysyy rauhallisena.

Vihreiden Pekka Haavisto on ollut ulkoministerinä noin kaksi viikkoa.

Kemijokeen ehkä uusi voimala

Sierilän voimala tulisi keskelle kuvassa näkyvää Sieriniemeä, jonka poikki kaivetaan runsaan kilometrin pitkä voimalaitoskanava. Kuva on alajuoksun suuntaan taustalla näkyy Kemijoen ylittävä Oikaraisen silta. Sieriniemi, Rovaniemi 12.6.2019
Voimalaa suunnitellaan kuvan Sieriniemeen. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Kemijoki-yhtiö suunnittelee uutta isoa vesivoimalaa Kemijokeen. Voimalaitos rakennetaan Sierilään noin 20 kilometrin päähän Rovaniemen kaupungista.

Kemijokeen rakennettiin ensimmäiset vesivoimalat 1940-luvulla. Sen jälkeen lohi ei ole päässyt Kemijokeen kutemaan. Jokeen ei ole rakennettu kunnollisia kalaportaita, joita pitkin lohi pääsee voimaloiden ohi.

Ministeri Sirpa Paatero sanoo, että on mahdollista rakentaa lisää vesivoimaa ja samalla kuitenkin palauttaa lohi Kemijokeen.

Biodiesel tukkii moottoreita

Mies korjaa konetta.
Alec Hahma korjaa traktorin moottoria. Kuva: Tenho Tornberg / Yle

Biodieselistä tulee ongelmia veneiden ja maatalouskoneiden moottoreille.

Biodieselin bakteerit kasvattavat tankkiin levää, joka tukkii moottoreiden suodattimet. Se on jopa vaarallista, jos veneen moottori sammuu keskellä aallokkoa. Moottorien korjaus ja tankkien puhdistus on kallista.

Biodiesel tehdään uusiutuvista raaka-aineista, esimerkiksi palmuöljystä tai ravintoloiden paistinrasvasta. Öljy-yhtiöt sekoittavat sitä tavalliseen dieselöljyyn.

Pride-tapahtuma alkoi

Pride Helsinki 2018
Vuonna 2018 Pride-kulkueessa oli 100 000 ihmistä. Kuva: Berislav Jurišić / Yle

Homojen, lesbojen ja muiden seksuaalivähemmistöjen kulttuuritapahtuma Helsinki Pride alkaa tänään maanantaina.

Tapahtuma kestää viikon. Lauantaina Senaatintorilta lähtee suuri Pride-kulkue. Siinä oli viime vuonna mukana 100 000 ihmistä.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on tänä vuonna yksi Priden virallisista tukijoista.

Mansikka kypsää

Mansikoita Kuopion torilla.
Kotimainen mansikka on makea kesäherkku. Kuva: Petra Husu / Yle

Kotimainen mansikka alkaa olla kypsää.

Viljelijät sanovat, että kauan jatkunut hyvä sää on saanut mansikan kypsäksi melkein koko maassa. Asiakkaat pääsevät jo itsekin poimimaan mansikkaa Etelä-Suomen pelloilta.

Viljelijät sanovat, että mansikat ovat nyt tosi makeita, koska päivät ovat olleet lämpimiä ja yöt viileitä.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä