Koronatestausta Helsinki-Vantaan lentoasemalla 11. elokuuta.
Kuva:
Roni Rekomaa / Lehtikuva
Koronatestaamiseen tarvitaan satoja työntekijöitä lisää. Sosiaali- ja terveysministeriö haluaa nostaa määrän 20 000 testiin vuorokaudessa.
Esimerkiksi Uudellamaalla tarvitaan noin 10 000 näytettä vuorokaudessa. Se on yli kolminkertainen määrä nykyiseen verrattuna.
Näytteenottajia tarvitaan ehkä 700 lisää.
Matkustusrajoitukset tulivat voimaan
Suomi alkoi taas rajoittaa matkustamista Norjaan ja sieltä takaisin.
Kuva:
Juuso Stoor / Yle
Uudet matkustusrajoitukset ovat tulleet voimaan. Rajatarkastukset on otettu tänään käyttöön Norjan rajalla.
Suomen ja Norjan välinen raja on yli 700 kilometriä. Rajan voi nyt ylittää vain rajanylityspaikoilla.
Mukana pitää olla matkustusasiakirja, esimerkiksi passi. Pohjoismaiden kansalaisilta vaaditaan vain todistus henkilöllisyydestä, esimerkiksi henkilökortti.
Karanteenisuositukset koskevat kaikkia muita paitsi rajayhteisön asukkaita.
Matkustusrajoituksia tiukennettiin, koska koronatartuntojen määrä Norjassa on kasvanut.
Sisärajavalvonta palautettiin myös Suomen ja Islannin, Kreikan, Maltan, Saksan ja Tanskan väliseen liikenteeseen.
Viking Line aloittaa yt-neuvottelut
Kuva:
Yle/ Nora Engström
Laivafirma Viking Line aloittaa yhteistoimintaneuvottelut. Yt-neuvottelut koskevat maahenkilöstöä eli työntekijöitä maissa.
Enintään 200 henkilöä lomautetaan tai irtisanotaan tai työstä tulee osa-aikainen.
Neuvotteluissa on noin 570 henkilöä Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Ahvenanmaalla.
Tarkoitus on saada säästöjä. Koronapandemian takia matkustajia on ollut aiempaa vähemmän.
Viking Line tekee tappiollisen tuloksen tänä vuonna.
Mikromuoveja on kaikkialla Suomen vesistöissä. Näin kertoo Suomen ympäristökeskuksen ja Itä-Suomen yliopiston tutkimus.
Suurin osa Suomen mikromuovista tulee autonrenkaista, kun sade huuhtoo pienet muovihiput vesistöihin.
Mikromuoveja on kaloissa, simpukoissa ja pohjaeläimissä.
Avomeren silakka, kilohaili ja kolmipiikki sisältävät pieniä määriä muovia.
Esimerkiksi rannikon ahven, salakka sekä Kallaveden ahven ja muikku sisältävät enemmän muovia. Esimerkiksi Kallaveden muikuista joka neljäs on syönyt muovia.
Eniten mikromuoveja kertyy sinisimpukoihin.
Mikromuovia päätyy ihmisiin varsinkin ravuista ja pienistä kaloista, joita syödään kokonaisina.
Tutkimus kertoo, että suurimmasta osasta kaloja mikromuoveja ei löydy. Ympäristökeskus sanoo, että kaloja on edelleen terveellistä syödä.
Yle Uutiset selkosuomeksi
Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.
Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.