Maanantai 24.8.2020 (radio)

Koronatestaajia tarvitaan lisää

Henkilö koronatestauksen näytteenottopisteellä Helsinki-Vantaan lentoasemalla 11. elokuuta 2020.
Koronatestausta Helsinki-Vantaan lentoasemalla 11. elokuuta. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Koronatestaamiseen tarvitaan satoja työntekijöitä lisää. Sosiaali- ja terveysministeriö haluaa nostaa määrän 20 000 testiin vuorokaudessa.

Esimerkiksi Uudellamaalla tarvitaan noin 10 000 näytettä vuorokaudessa. Se on yli kolminkertainen määrä nykyiseen verrattuna.

Näytteenottajia tarvitaan ehkä 700 lisää.

Matkustusrajoitukset tulivat voimaan

Rajavartijoita Torniossa Ruotsin rajalla tarkastamassa liikennettä.
Suomi alkoi taas rajoittaa matkustamista Norjaan ja sieltä takaisin. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Uudet matkustusrajoitukset ovat tulleet voimaan. Rajatarkastukset on otettu tänään käyttöön Norjan rajalla.

Suomen ja Norjan välinen raja on yli 700 kilometriä. Rajan voi nyt ylittää vain rajanylityspaikoilla.

Mukana pitää olla matkustusasiakirja, esimerkiksi passi. Pohjoismaiden kansalaisilta vaaditaan vain todistus henkilöllisyydestä, esimerkiksi henkilökortti.

Karanteenisuositukset koskevat kaikkia muita paitsi rajayhteisön asukkaita.

Matkustusrajoituksia tiukennettiin, koska koronatartuntojen määrä Norjassa on kasvanut.

Sisärajavalvonta palautettiin myös Suomen ja Islannin, Kreikan, Maltan, Saksan ja Tanskan väliseen liikenteeseen.

Viking Line aloittaa yt-neuvottelut

Viking Line.
Kuva: Yle/ Nora Engström

Laivafirma Viking Line aloittaa yhteistoimintaneuvottelut. Yt-neuvottelut koskevat maahenkilöstöä eli työntekijöitä maissa.

Enintään 200 henkilöä lomautetaan tai irtisanotaan tai työstä tulee osa-aikainen.

Neuvotteluissa on noin 570 henkilöä Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Ahvenanmaalla.

Tarkoitus on saada säästöjä. Koronapandemian takia matkustajia on ollut aiempaa vähemmän.

Viking Line tekee tappiollisen tuloksen tänä vuonna.

Suomenkin kaloissa on mikromuovia

Manta-haavi kerää mikroroskaa Itämerella
Mikroroskaa kerättiin mantarauskua muistuttavalla mantahaavilla Itämerellä kesällä 2017. Kuva: Maiju Lehtiniemi / SYKE

Mikromuoveja on kaikkialla Suomen vesistöissä. Näin kertoo Suomen ympäristökeskuksen ja Itä-Suomen yliopiston tutkimus.

Suurin osa Suomen mikromuovista tulee autonrenkaista, kun sade huuhtoo pienet muovihiput vesistöihin.

Mikromuoveja on kaloissa, simpukoissa ja pohjaeläimissä.

Avomeren silakka, kilohaili ja kolmipiikki sisältävät pieniä määriä muovia.

Esimerkiksi rannikon ahven, salakka sekä Kallaveden ahven ja muikku sisältävät enemmän muovia. Esimerkiksi Kallaveden muikuista joka neljäs on syönyt muovia.

Eniten mikromuoveja kertyy sinisimpukoihin.

Mikromuovia päätyy ihmisiin varsinkin ravuista ja pienistä kaloista, joita syödään kokonaisina.

Tutkimus kertoo, että suurimmasta osasta kaloja mikromuoveja ei löydy. Ympäristökeskus sanoo, että kaloja on edelleen terveellistä syödä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä