Maanantai 24.9.2018 (radio)


Poliisin iso operaatio ohi

Tutkintaviranomaisia ja poliiseja Turun saaristossa 22. syyskuuta.
Tutkintaviranomaisia ja poliiseja Turun saaristossa. Kuva: Kirsi Kanerva / Lehtikuva

Poliisin iso operaatio Turun seudulla on päättynyt.

Poliisin mukaan operaatiota valmisteltiin helmikuusta asti. Poliisi pidätti ihmisiä operaation yhteydessä.

Operaation syy on se, että poliisi epäilee rahanpesua. Rahanpesulla rikolliset yrittävät peittää, että raha on saatu rikosten avulla.

Sisäministeri Kai Mykkänen sanoo, että tutkinta on poikkeuksellinen ja se toteutettiin suunnitelmien mukaan. Tutkinta kestää ehkä pitkälle ensi vuoteen.

Kirkkopalosta lisää tietoa

Kiihtelysvaaran kirkon savuavat rauniot.
Kiihtelysvaaran kirkko on nyt rauniokasa. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Kiihtelysvaaran kirkon palo on vahvistumassa tahallaan sytytetyksi.

Maanantaina on saatu uusia todisteita, koska rauniot jäähtyivät ja niitä päästiin tutkimaan. Kiihtelysvaara sijaitsee Joensuussa, Itä-Suomessa.

Poliisikoirat ovat tutkineet palopaikkaa. Poliisi sanoo, että kirkon sytyttämisessä on ehkä käytetty palavia nesteitä.

Kirkko oli melkein 270 vuotta vanha. Vielä ei tiedetä, kuka kirkon ehkä sytytti.

Pelätty tuholainen leviää

Havununna - Lymantria monacha (lat.)
Havununnakoiras. Kuva: Didier Descouens / CC BY-SA 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Ilmastonmuutos tuo Suomen metsiin pelättyjä toukkia. Ilmasto lämpenee ja metsätuholaisiin kuuluva havununna on levinnyt nopeasti kohti pohjoista.

Havununna on valkoiseksi tuholaiseksi kutsuttu perhonen. Tuoreessa tutkimuksessa selvisi, että tuholaisella on hyvät mahdollisuudet levitä Suomessa laajalle.

Tutkimuksen mukaan havununnien munat kestävät 29 asteen pakkasta.Havununnan toukat aiheuttavat

Euroopassa välillä isoja metsätuhoja, koska ne syövät puiden lehtiä ja neulasia. Suomessa havununna on toistaiseksi aiheuttanut tuhoja vain pienillä alueilla.

Sosiaalityöntekijät väsyneitä

lapsi leikkii muovailuvahalla
Lastensuojelu on rankkaa työtä. Kuva: AOP

Tutkimuksen mukaan lastensuojelun sosiaalityöntekijät väsyvät työssä tosi paljon. Työntekijät ovat alttiita ahdistumiselle, koska työssä on kovat paineet.

Sosiaalityöntekijät kaipaisivat tukea, mutta esimiehillä ei ole riittävästi aikaa ohjata työtä.Lastensuojelun työntekijät päättävät siitä, voiko lapsi jäädä perheeseen vai sijoitetaanko lapsi muualle.

Lastensuojelun työntekijät kantavat myös vastuun väärästä päätöksestä. Väärä päätös voi pahimmillaan tarkoittaa lapsen kuolemaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä