Maanantai 25.11.2019 (radio)


Maanantain tukilakot

Busseja Nobinan Roihupellon varikolla.
Monet bussit jäivät maanantaina parkkiin. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Lakot ovat häirinneet liikennettä maanantaina.

Lakko on pysäyttänyt esimerkiksi Helsingin seudun bussit. Iso osa busseista ei ole kulkenut maanantaina, koska kuljettajat ovat olleet lakossa, eli he eivät ole menneet töihin.

Lakot ovat häirinneet liikennettä myös lentokentillä ja satamissa. Finnair perui lakon takia melkein 300 lentoa. Myös monet matkustajalaivat ovat jääneet satamaan.

Maanantain lakot olivat tukilakkoja. Eri alojen työntekijät halusivat tukea Postin työntekijöitä, jotka ovat lakossa työriidan takia.

Postilakon jatko

Postin myymälä Joensuussa
Myös postitoimistot liittyvät postilakkoon. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Postilakko pitenee. Postialan ammattiliitto on päättänyt jatkaa lakkoa jouluun asti. Työntekijät aikovat siis olla poissa töistä vielä 4 viikkoa.

Postialan ammattiliitto päätti myös, että lakkoon tulee mukaan lisää työntekijöitä esimerkiksi postitoimistoista. Lakossa ovat jo mukana esimerkiksi postinjakajat.

Postialan ammattiliitto päätti isommasta ja pitemmästä lakosta, koska Postin työriitaan ei ole löytynyt ratkaisua.

Postilakko alkoi 2 viikkoa sitten. Kirjeet ja monet muut postilähetykset eivät nyt tule perille.

Pääministerien tapaaminen

Dmitri Medvedev ja Antti Rinne tapaavat Moskovassa.
Dimitri Medvedev ja Antti Rinne. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomen ja Venäjän pääministerit ovat tavanneet Moskovassa. Pääministerit Antti Rinne ja Dimitri Medvedev tapasivat ensimmäistä kertaa.

Pääministerit keskustelivat esimerkiksi ympäristönsuojelusta. Pääministeri Rinne kertoi Moskovasssa, että hän aikoo kutsua Itämeren alueen johtajat kokoukseen, jossa keskustellaan ympäristönsuojelusta.

Pääministeri Medvedev oli tyytyväinen siihen, miten Venäjän ja Suomen taloussuhteet ovat kehittyneet.

Pohjoisen kaamos

kaamos, Nuorgam
Aurinko näkyi maanantaina Nuorgamin taivaalla viimeisen kerran ennen kaamosta. Kuva: Inger-Elle Suoninen / Yle

Kaamos on alkanut pohjoisimmassa Suomessa.

Kun aurinko laski Suomen pohjoisimmassa kylässä Nuorgamissa maanantaina, se katosi taivaalta yli 50 päiväksi. Seuraavan kerran aurinko nousee Nuorgamissa vasta tammikuun 18. päivä.

Suomessa kaamos tulee talvella kaikkialle napapiirin pohjoispuolella. Mitä pohjoisempi paikka on, sitä pitempi on kaamos.

Kaamos on Suomessa vain Lapin alueella. Muualla Suomessa aurinko ainakin käy taivaalla joka päivä myös talvella. Päivät ovat kuitenkin niin lyhyitä, että monet puhuvat myös Etelä-Suomessa kaamoksesta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä