Maanantai 2.5.2022 (radio)

Kunta-alan lakko

Päiväkotilapset leikkivät Touhulan päiväkodin pihalla
Kunta-alan lakko voi sulkea päiväkoteja. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Kunta-alalla alkaa huomenna iso lakko.

Yhteensä noin 80 000 työntekijää menee lakkoon 10 eri kaupungissa. Kunta-alan työntekijät ovat lakossa esimerkiksi Helsingin seudulla, Tampereella, Turussa, Oulussa ja Rovaniemellä. Lakko kestää viikon.

Lakon takia monet koulut ja päiväkodit ovat kiinni. Lakko vaikuttaa myös esimerkiksi kirjastojen toimintaan. Sen sijaan hoitajat eivät ole mukana tässä lakossa

Lakon syynä on raha. Työnantajalla ja työntekijöillä on riitaa palkoista.

Fennovoiman ydinvoimala

Hanhikivi 1 -voimalaitoksen rakentamista tukevia toimintoja.
Hanhikiven ydinvoimalan työmaa Pyhäjoella. Kuva: Fennovoima

Energiayhtiö Fennovoima on purkanut ydinvoimalasopimuksen venäläisen Rosatomin kanssa. Rosatomin oli määrä toimittaa ydinreaktori Fennovoiman voimalaan Pyhäjoelle.

Fennovoima perustelee sopimuksen purkamista sillä, että Rosatom ei pysty toteuttamaan ydinvoimalahanketta. Myös sota Ukrainassa on pahentanut hankkeen riskejä, Fennovoima sanoo.

Sopimuksen purkaminen tarkoittaa sitä, että työt Hanhikiven ydinvoimalan työmaalla Pyhäjoella päättyvät.

Työllisyys nousee

Olivia Arnell kassalla töissä
Kaupan alalla tehdään paljon osa-aikatyötä. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Työllisyys parani maaliskuussa.

Tilastokeskus kertoo, että maaliskuussa työssä oli 77 000 ihmistä enemmän kuin vuotta aiemmiin. Työllisyysaste oli melkein 74 prosenttia.

Hypon ekonomisti Juho Keskinen sanoo, että työllisyysaste oli viimeksi näin korkea ennen 90-luvun lamaa.

Keskinen sanoo, että korkea työllisyysaste johtuu esimerkiksi määräaikaisten ja osa-aikaisten työntekijöiden isosta määrästä. Sitä selittää myös se, että talous on viimein avautunut, kun koronarajoitukset ovat päättyneet.

Keskinen sanoo, että Ukrainan sota ei ainakaan vielä näy Suomen työmarkkinoilla.

Uutisia ukrainaksi

Yleisradio, Pasilan linkkitorni
Yle julkaisee uutisia ukrainaksi joka arkipäivä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Yle alkaa julkaista verkossa uutisia ukrainan kielellä.

Ensimmäiset ukrainankieliset uutiset julkaistaan ylihuomenna, keskiviikkona. Uutisia ukrainaksi julkaistaan joka arkipäivä.

Palvelun tarkoitus on tarjota ukrainalaisille uutisia ja muuta tärkeää tietoa omalla äidinkielellä.

Arvioiden mukaan Suomeen tulee ehkä jopa 80 000 ukrainalaista pakolaista.

Tiistain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Huomenna on kylmää ja tuulista koko maassa.

Paikoin tulee lumi- tai räntäkuuroja, mutta enimmäkseen on poutaa.

Lämpötila on päivällä pohjoisen -2 ja etelän +8 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä