Maanantai 2.5.2022 (radio)
Kunta-alan lakko
Kunta-alalla alkaa huomenna iso lakko.
Yhteensä noin 80 000 työntekijää menee lakkoon 10 eri kaupungissa. Kunta-alan työntekijät ovat lakossa esimerkiksi Helsingin seudulla, Tampereella, Turussa, Oulussa ja Rovaniemellä. Lakko kestää viikon.
Lakon takia monet koulut ja päiväkodit ovat kiinni. Lakko vaikuttaa myös esimerkiksi kirjastojen toimintaan. Sen sijaan hoitajat eivät ole mukana tässä lakossa
Lakon syynä on raha. Työnantajalla ja työntekijöillä on riitaa palkoista.
Fennovoiman ydinvoimala
Energiayhtiö Fennovoima on purkanut ydinvoimalasopimuksen venäläisen Rosatomin kanssa. Rosatomin oli määrä toimittaa ydinreaktori Fennovoiman voimalaan Pyhäjoelle.
Fennovoima perustelee sopimuksen purkamista sillä, että Rosatom ei pysty toteuttamaan ydinvoimalahanketta. Myös sota Ukrainassa on pahentanut hankkeen riskejä, Fennovoima sanoo.
Sopimuksen purkaminen tarkoittaa sitä, että työt Hanhikiven ydinvoimalan työmaalla Pyhäjoella päättyvät.
Työllisyys nousee
Työllisyys parani maaliskuussa.
Tilastokeskus kertoo, että maaliskuussa työssä oli 77 000 ihmistä enemmän kuin vuotta aiemmiin. Työllisyysaste oli melkein 74 prosenttia.
Hypon ekonomisti Juho Keskinen sanoo, että työllisyysaste oli viimeksi näin korkea ennen 90-luvun lamaa.
Keskinen sanoo, että korkea työllisyysaste johtuu esimerkiksi määräaikaisten ja osa-aikaisten työntekijöiden isosta määrästä. Sitä selittää myös se, että talous on viimein avautunut, kun koronarajoitukset ovat päättyneet.
Keskinen sanoo, että Ukrainan sota ei ainakaan vielä näy Suomen työmarkkinoilla.
Uutisia ukrainaksi
Yle alkaa julkaista verkossa uutisia ukrainan kielellä.
Ensimmäiset ukrainankieliset uutiset julkaistaan ylihuomenna, keskiviikkona. Uutisia ukrainaksi julkaistaan joka arkipäivä.
Palvelun tarkoitus on tarjota ukrainalaisille uutisia ja muuta tärkeää tietoa omalla äidinkielellä.
Arvioiden mukaan Suomeen tulee ehkä jopa 80 000 ukrainalaista pakolaista.
Tiistain sää
Huomenna on kylmää ja tuulista koko maassa.
Paikoin tulee lumi- tai räntäkuuroja, mutta enimmäkseen on poutaa.
Lämpötila on päivällä pohjoisen -2 ja etelän +8 asteen välillä.