Maanantai 25.2.2019 (radio)


Olkiluodon ydinvoimala

Teollisuuden Voima OYj:n Olkiluodon ydinvoimalaitosyksikkö OL 3:n valvomo.
Uuden ydinvoimalan valvomo. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Olkiluodon uusi ydinvoimala eli atomivoimala voidaan ehkä pian ottaa käyttöön.

Säteilyturvakeskus sanoo, että ydinvoimala on turvallinen. Säteilyturvakeskuksen tehtävä on valvoa, että ydinvoimalat ovat turvallisia.

Tarvitaan vielä Suomen hallituksen lupa, ennen kuin ydinvoimala voidaan ottaa käyttöön.

Uusi ydinvoimala valmistuu 10 vuotta myöhässä. Olkiluodossa on jo 2 ydinvoimalaa. Olkiluoto on saari Länsi-Suomessa.

USA:n tullisuunnitelmat

Uudenkaupungin autotehtaan kokoonpanolinjan marriage point. Pisteessä yhdistetään auton kori ja voimansiirto.
Uudenkaupungin autotehtaalla valmistetaan autoja, jotka viedään USA:han. Kuva: Valmet Automotive

USA suunnittelee tullimaksuja eurooppalaisille autoille. Jos USA määrää eurooppalaisille autoille isot tullimaksut, se vaikuttaa myös Suomen autoteollisuuteen.

Uudenkaupungin autotehdas tekee autoja saksalaiselle autonvalmistajalle Daimlerille. Autot viedään pääasiassa USA:han.

Jos autosta pitää maksaa iso tullimaksu, auton hinta voi nousta USA:ssa yli 5000 dollaria. Silloin autoja ostetaan vähemmän.

Se voi tarkoittaa, että autojen valmistus myös Uudessakaupungissa vähenee, ja autoalalta voi kadota työpaikkoja.

Siksi autoala toivoo, että USA ei määrää uusia tullimaksuja.

Presidentin leikkaus

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö.
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Markku Ojala / EPA

Presidentti Sauli Niinistö leikataan keskiviikkona. Niinistölle tehdään lonkkaleikkaus.

Niinistö hoitaa presidentin tehtäviä normaalisti leikkauksesta huolimatta.

Presidentin kanslia kertoi leikkauksesta maanantaina.

Raskausajan tupakointi

Nainen tupakoi.
Osa naisista tupakoi raskauden aikana. Kuva: Nella Nuora / Yle

Raskausajan tupakoinnista on saatu uutta tietoa.

Lapsi sairastuu ADHD-häiriöön todennäköisemmin, jos äiti tupakoi raskausaikana. ADHD-lapsen on vaikea keskittyä ja hän on yliaktiivinen.

Turun yliopiston tutkimus kertoo, että nikotiini kasvattaa ADHD-häiriön mahdollisuutta. Nikotiinia tulee äidin ja sikiön vereen, kun äiti tupakoi raskausaikana.

Noin 12 prosenttia suomalaisista äideistä tupakoi raskauden alussa. 7 prosenttia äideistä jatkaa tupakointia koko raskauden ajan.

Uusi muumisarja

Muumilaakson väki uudessa animaatiosarjassa.
Muumilaakson väkeä. Kuva: Moomin Characters & Gutsy Animations

Uusi muumisarja alkaa televisiossa ja Yle Areenassa maanantaina. Sarja on suomalaisten ja brittien yhteistyötä.

Muumilaakso-sarja on maksanut miljoonia. Sarja on kolmiulotteinen, eli yleisö voi nähdä muumit 3D-animaationa.

Tekijät sanovat, että sarja kunnioittaa Tove Janssonin muumitarinoita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä