Maanantai 25.3.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka on USA:n oikeusministeri?

Oikea vastaus:

William Barr.

2.Kuka on tehnyt raportin presidentti Trumpin Venäjä-yhteyksistä?

Oikea vastaus:

Erikoissyyttäjä Robert Mueller.

3.Entä kuka ilmeisesti jatkaa Thaimaan pääministerinä?

Oikea vastaus:

Kenraali Prayuth Chan-ocha.

4.Milloin viimeksi Thaimaassa pidettiin parlamenttivaalit?

Oikea vastaus:

Kahdeksan vuotta sitten.

5.Miksi matkustajakone joutui laskeutumaan Uuteen-Kaledoniaan?

Oikea vastaus:

Koneen ohjaamosta tuli savua.

6.Minne kone oli matkalla?

Oikea vastaus:

USA:n Los Angelesiin.

7.Loukkaantuiko koneen matkustajia?

Oikea vastaus:

Ei. Matkustajat pääsivät ulos turvallisesti.

8.Ketkä äänestivät viime eduskuntaavaleissa eniten?

Oikea vastaus:

Eniten äänestivät hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut.

9.Mikä oli lääkärien äänestysaktiivisuus?

Oikea vastaus:

Lääkärien äänestysaktiivisuus oli yli 90 prosenttia.

10.Mikä eläin uhkaa kuolla sukupuuttoon?

Oikea vastaus:

Makrillihai.

11.Mitkä ovat läheistä sukua toisilleen?

Oikea vastaus:

Hait ja rauskut ovat läheisiä sukulaisia.

12.Miksi makrillihaita kalastetaan?

Oikea vastaus:

Lihan ja myös pelkkien evien takia

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä