Maanantai 25.3.2019 (radio)


Presidentti Trumpin juonittelusta Venäjän kanssa ei löytynyt näyttöä

Erikoissyyttäjä Robert Mueller.
Erikoissyyttäjä Robert Mueller. Kuva: Michael Reynolds / EPA

USA:n presidentin Donald Trumpin yhteistyöstä Venäjän kanssa ei ole löytynyt todisteita. Näin sanotaan erikoissyyttäjä Robert Muellerin raportissa. Oikeusministeri William Barr on esitellyt raportin kongressille.

Presidentti Trump on raporttiin tyytyväinen. Trumpin mielestä raportti vapauttaa hänet kaikista syytteistä.

USA:n demokraattipuolue on eri mieltä. Demokraatit sanovat, että oikeusministeri ei ole puolueeton.

Sotilasjuntta on vahvoilla Thaimaan vaaleissa

Phalang Pracharat party
Thaimaan sotilasjunttaa tukeva puolue on voittamassa parlamenttivaalit. Kuva: Lillian Suwanrumpha / AFP

Thaimaassa on pidetty parlamenttivaalit. Thaimaata hallitsee sotilasjuntta, ja sitä tukeva puolue todennäköisesti voitti vaalit.

Äänistä on laskettu yli 90 prosenttia ja puolue johtaa noin puolella miljoonalla äänellä.

Pääministerinä jatkaa todennäköisesti kenraali Prayuth Chan-ocha. Mielipidekyselyt ennustivat, että oppositio voittaa vaalit.

Thaimaassa oli edelliset parlamenttivaalit kahdeksan vuotta sitten.

Matkustajakone joutui laskeutumaan Tyynenmeren saarelle

Kartta
Yhdysvaltoihin matkalla ollut matkustajakone joutui laskeutumaan Uuteen-Kaledoniaan. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Matkustajalentokone on joutunut laskeutumaan Tyynenmeren saarelle, koska sen ohjaamosta tuli savua. Kone laskeutui Uuden-Kaledonian pääkaupungin lentokentälle.

Kone oli matkalla Australian Melbournesta USA:n Los Angelesiin. Koneessa oli 256 matkustajaa.

Matkustajat pääsivät koneesta ulos turvallisesti.

Tulotaso vaikuttaa äänestysaktiivisuuteen

Vaalilipuke
Suuripalkkaiset äänestävät enemmän kuin vähän tienaavat. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Suuripalkkaiset äänestävät enemmän kuin vähän tienaavat.

Helsingin yliopiston tutkimus kertoo, että viime eduskuntavaaleissa vähiten äänestivät ruumiillista työtä tekevät ja pienituloiset. Eniten puolestaan äänestivät hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut.

Esimerkiksi tarjoilijoista vain vähän yli puolet äänesti, kun lääkärien äänestysaktiivisuus oli yli 90 prosenttia.

Makrillihaita uhkaa sukupuutto

Piirroskuva solakasta haista.
Makrillihai voi kasvaa 4 metriä pitkäksi ja painaa 600 kiloa. Kuva: NOAA

Maailman nopein hai uhkaa kuolla sukupuuttoon. Makrillihaiden määrä on vähentynyt Atlantilla 75 vuoden aikana 60 prosenttia. Makrillihai voi uida jopa 75 kilometrin tuntivauhtia.

Markillihaita kalastetaan monissa maissa lihan ja myös pelkkien evien takia. Makrillihain kalastukselle ei kuitenkaan ole määrätty ylärajaa.

Kaikista maailman tunnetuista 58 hai- ja rauskulajista 17 on vaarassa joutua sukupuuttoon. Hait ja rauskut ovat läheisiä sukulaisia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä