Maanantai 25.5.2020 (radio)

Kesämökkejä ostetaan paljon

Myynnissä oleva kesämökki järven rannalla.
Parhaiten kaupaksi käyvät noin 100 000 euroa maksavat mökit. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Ihmiset ostavat nyt paljon kesämökkejä.

Kiinteistönvälittäjät odottivat, että kesämökkien kauppa hiljenee koronan takia. Näin ei käynyt. Kesämökkejä myytiin Suomessa alkuvuonna noin 20 prosenttia enemmän kuin samana aikana viime vuonna.

Alueelliset erot ovat kuitenkin suuria. Pirkanmaalla mökkikauppoja tehtiin jopa 80 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Kesämökkejä ostettiin entistä enemmän myös Uudellamaalla, Päijät-Hämeessä ja Keski-Suomessa.

Vankiloissa poistetaan rajoituksia

Vantaan vankilan portti aukeaa
Vantaan vankila. Kuva: Laura Hyyti / Yle

Vankiloissa puretaan rajoituksia, jotka tehtiin koronaepidemian takia. Rajoituksia puretaan vähän 1. kesäkuuta alkaen.

Vangit saavat taas käyttää kuntosaleja, saunoja ja kirjastoja. Vangit saavat myös tehdä töitä enemmän kuin nyt.

Vankien poistumissääntö pysyy tiukkana. Tällä hetkellä vankilasta saa poistua vain, jos syy on erittäin tärkeä. Erittäin tärkeä syy voi olla vaikka lähiomaisen hautajaiset.

Rajuja ylinopeuksia maanteillä

Poliisi nopeusvalvonnassa.
Autoilijat ovat kaahailleet rajuja ylinopeuksia useiden viikkojen ajan. Arkistokuva. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Moni kuljettaja ajoi viikonloppuna kovaa ylinopeutta.

Poliisi kertoo, että kuljettajat ajoivat jopa yli 200, kun nopeusrajoitus oli 100 kilometriä tunnissa. Uudellamaalla poliisi otti ajokortin pois 54 kuljettajalta. Jotkut kuljettajat menettivät ajokortin siksi, että olivat humalassa.

Ylinopeutta ajettiin autoilla ja moottoripyörillä.

Ihmiset ovat ajaneet liian kovaa vauhtia koko kevään ajan. Poliisi uskoo, että korona-aika on lisännyt ylinopeuksia. Jotkut ihmiset ajavat tosi kovaa, koska maanteillä on vain vähän liikennettä.

Lapissa odotetaan tulvia

Tulvaihmettelijöitä Lainaanrannassa
Vesi nousi Rovaniemellä maanantaina aamulla noin sentin tunnissa. Kuva: Timo Metsäjoki / Yle

Lapissa odotetaan pahaa tulvaa.

Lapissa oli talvella tosi paljon lunta. Viikonloppuna sää oli lämmin myös Lapissa. Tämän takia lumi sulaa nopeasti.

Kun lumi sulaa, joet tulvivat. Pahaa tulvaa odotetaan ainakin Ounasjokeen Kittilässä ja Kemijokeen Rovaniemellä. Tulva voi olla ennätyksellisen paha.

Tulvavesi voi kastella taloja. Maanteitä jää ehkä veden alle.

Rovaniemen keskustassa suojataan rakennuksia. Esimerkiksi tiedekeskus Arktikum on nyt tyhjä. Rakennuksen ympärillä on tulvavalli.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä