Maanantai 26.10.2020 (radio)


Tietomurto huolestuttaa monia

Kuvassa on Vastaamon verkkosivu tietokoneen ruudulla.
Kuva: Silja Viitala / Yle

Poliisi tutkii edelleen tietomurtoa, joka tehtiin psykoterapiakeskus Vastaamoon.

Varas vei Vastaamon potilastietoja, ja hän on julkaissut niitä internetissä. Varas vaatii rahaa, jotta hän lopettaa potilastietojen julkaisemisen. Poliisi sanoo, että varkaalle ei pidä maksaa mitään.

Monet Vastaamon potilaat ovat huolestuneet tietomurron takia. On pelottavaa, jos ei tiedä, mitä omille potilastiedoille tapahtuu. Potilastiedoissa on asioita, jotka potilaat haluavat pitää salassa.

Mieli ry:n lääkäri Meri Larivaara sanoo, että jokaisen on hyvä hakea apua, jos tilanne ahdistaa. Esimerkiksi Mieli ry:n oma kriisipuhelin on aina auki.

Mieli ry on järjestö, joka edistää mielenterveyttä. Järjestön nettiosoite on mieli.fi.

Myös viranomaiset ovat avanneet nettisivun, jossa on ohjeita tietomurron uhreille. Nettisivun osoite on tietovuotoapu.fi.

Presidentti otti kantaa tietomurtoon

Kuvassa on Sauli Niinistö.
Presidentti antoi Ylelle haastattelun sunnuntaina. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistö on ottanut kantaa Vastaamon tietomurtoon.

Niinistö sanoo, että tietomurto koskettaa meitä kaikkia. Me kaikki ymmärrämme, kuinka pahalta uhreista tuntuu.

Niinistö sanoo myös, että ihmisten pitää olla kriittisiä. Jokaisen pitää torjua tieto, joka on saatu rikoksen avulla. On hyvä panna netti heti kiinni, jos törmää tietoon, joka on saatu varastamalla, Niinistö sanoo Ylen haastattelussa.

THL kertoi uudet koronaluvut

Husin Meilahden sairaalan alue.
Koronatartuntoja on eniten Helsingin seudulla. Kuvassa Meilahden sairaala Helsingissä. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Suomessa on 1 uusi koronakuolema. Suomessa on nyt 354 ihmistä, jotka ovat kuolleet koronan takia.

Lisäksi Suomessa on 122 uutta koronatartuntaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL kertoi uudet luvut maanantaina.

Korona on levinnyt erityisesti Vaasan, Helsingin ja Keski-Suomen seuduilla.

Espanjaan tuli poikkeustila

Viikatemieheksi pukeutunut hoitaja osoittaa mieltään Barcelonassa
Sairaanhoitajat osoittivat mieltä parempien työolojen puolesta Espanjassa. Kuva: Lluis Gene / AFP

Espanjassa on alkanut poikkeustila koronan takia. Poikkeustilan aikana ihmiset eivät saa esimerkiksi liikkua yöllä ulkona.

Espanjan rajat eivät kuitenkaan mene kiinni, eikä poikkeustila koske Kanariansaaria.

Poikkeustila kestää ainakin 2 viikkoa, mutta se voi jatkua myös paljon kauemmin.

Poikkeustilan syy on koronan leviäminen. Espanjassa on raportoitu jo yli miljoona koronatartuntaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä