Maanantai 26.12.2022 (radio)
Rautjärven kirkon tulipalo
Poliisi on kertonut tiedotustilaisuudessa vähän lisätietoja Rautjärven kirkon tulipalosta. Rautjärven kirkko Etelä-Karjalassa tuhoutui kokonaan tulipalossa sunnuntaina.
Vielä ei tiedetä, mistä tulipalo lähti liikkeelle. Palo eteni nopeasti.
Poliisi epäilee, että joku ihminen sytytti tulipalon tahallaan. Poliisi tutkii kirkon paloa törkeänä tuhotyönä.
Poliisi vahvistaa, että joku oli laittanut kirkon sivuoville köysiä tai naruja. Joku oli todennäköisesti laittanut köydet, jotta kirkosta oli vaikea päästä ulos.
Kukaan ei loukkaantunut Rautjärven kirkon tulipalossa.
Filippiinien tulva
Filippiineillä yli 46 000 ihmistä on siirretty pois tulvaveden tieltä. Ainakin 11 ihmistä on kuollut ja noin 20 ihmistä on kateissa.
Filippiineillä on satanut paljon vettä jo monta viikkoa.
Vesi on noussut kyliin ja maanteille muun muassa Ozamizin ja Oroquietan kaupunkien lähellä. Puhelinyhteydet ovat poikki. Ihmisiä on pelastettu talojen katoilta.
USA:n myrsky
USA:ssa myrsky sotkee yhä liikennettä.
Sunnuntaina USA:ssa peruttiin myrskyn takia yli 2 800 lentoa. Jouluaattona peruttiin noin 3 500 lentoa ja aatonaattona vajaat 6 000 lentoa. Myös bussit ovat ajaneet myöhässä ja vuoroja on peruttu.
Monessa USA:n osavaltiossa viranomaiset ovat sanoneet, että ihmisten kannattaa pysyä kotona.
Talvimyrskyn seurauksena USA:ssa on kuollut jo ainakin 32 ihmistä 9 eri osavaltiossa.
Jäänmurtajat Kontio ja Otso
Jäänmurtaja Kontio on lähtenyt hajottamaan jäätä Perämerelle. Väylävirasto kertoo, että Kontio lähti matkaan maanantaina.
Jäänmurtaja Otso on murtanut jäätä Perämeren alueella jo melkein 2 viikkoa.
Sää
Sää on tiistaina pilvinen.
Maan etelä- ja keskiosissa sataa monin paikoin lunta. Lämpötila vaihtelee 0 ja -15 asteen välillä.
Ajokeli muuttuu yöllä erittäin huonoksi lumisateen takia Uudenmaan ja Kymenlaakson maakunnissa.