Maanantai 26.3.2018 (radio)

Suomi karkottaa yhden venäläisdiplomaatin

Venäjän suurlähetystön portti Helsingin Tehtaankadulla.
Suomi karkottaa yhden Venäjän suurlähetystössä työskentelevän ihmisen. Kuva: Yle
 Monet maat karkottavat venäläisiä diplomaatteja. Karkotuksilla osoitetaan myötätuntoa Britannialle. 

Suomi pakottaa yhden Venäjän suurlähetystössä toimivan henkilön lähtemään Suomesta. Myös monet muut EU-maat karkottavat venäläisiä diplomaatteja. 

Yhdysvallat määrää 60 venäläistä diplomaattia poistumaan maasta. 

Britannia syyttää Venäjää siitä, että Venäjä yritti murhata Britanniassa entisen vakoilijan hermokaasulla. 

Poliisi kertoo kameroiden paikat

Peltipoliisi tien varressa
Tällaista automaattista nopeusvalvontakameraa sanotaan peltipoliisiksi. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP
 Kotimaassa poliisi aikoo paljastaa osan peltipoliisien eli nopeusvalvontakameroiden paikoista autoilijoille. 

 Poliisi kertoo aina 25 kameran sijainnin kerrallaan. Kaikkiaan kameroita on päällä 120. 

Poliisi kertoo kameroiden paikat verkossa Liikennetilanne-karttapalvelussa. Kameroiden sijainti näkyy myös auton navigaattorissa, jos siinä on liikennetietojen päivitys. 

Tarkoitus on, että liikenneturvallisuus paranee. 

Talven influenssakausi on nyt menossa pois

Mies niistää nenäänsä.
Tänä talvena influenssakausi alkoi jo tammikuussa ja se jatkuu vieläkin. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle
 Talven pahin influenssa-aika on nyt ohi. Moni sairastaa vielä influenssaa, mutta uusia virustartuntoja ei enää löydy kovin paljon. 

Tänä talvena influenssa on levinnyt pitkän ajan. Liikkeellä oli 2 virusta: ensin tuli B-virus ja sitten A-virus. 

Perhe ja ystävät ovat tärkeitä monille

Järvimaisema
Monelle suomalaiselle kotikunta on tärkeä osa minäkuvaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle
 Suomalaisten minäkuvaa on tutkittu isossa tutkimuksessa. 

Perhe, ystävät ja omaiset ovat tärkeitä suurelle osalle meistä. Läheiset ihmiset vaikuttavat paljon siihen, millainen kuva meillä on itsestämme. 

Moni myös pitää omaa kotikuntaa tärkeänä paikkana ja se vaikuttaa meihin paljon. 

Poliittinen mielipide ja oman perheen taloudellinen asema eivät ole monille suomalaisille tärkeitä.

Kansallisbaletin johtaja vapautettiin esimiestehtävistä

Kenneth Greve kuvattuna vuonna 2013.
Johtaja Kenneth Greve on käyttänyt epäasiallista kieltä, kertovat Kansallisbaletin tanssijat. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva
 Johtaja Kenneth Greve ei saa enää toimia esimiestehtävissä Suomen Kansallisbaletissa. Kansallisbaletti vapautti tänään maanantaina Greven esimiestehtävästä. 

Monet Kansallisbaletin tanssijat ovat kertoneet, että Greve on käyttäytynyt huonosti. Hän on käyttänyt epäasiallisia sanoja, kun on puhunut tanssijoiden ulkonäöstä ja yksityiselämästä. 

Kansallisbaletti saa uden johtajan elokuussa. Johtajan vaihtumisesta on päätetty jo aiemmin. 



Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä