Maanantai 26.4.2021 (radio)

Nuorten seksuaalinen häirintä on yleistä netissä

Nuori tyttö käyttää älypuhelinta.
Groomingista pitää kertoa jollekulle aikuiselle. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Lähes 90 prosenttia vastaajista on saanut joskus aikuiselta seksuaalissävytteisiä viestejä.

Noin 9 prosenttia viestittelystä johtaa videoyhteyteen ja 6 prosenttia tapaamiseen netin ulkopuolella. Yli puolet kyselyyn vastanneista on kertonut seksuaalisesta houkuttelusta jollekulle.

Suurin osa kyselyn vastaajista oli tyttöjä. Poliisi arvelee, että pojat eivät ehkä tunnista häirintää yhtä hyvin kuin tytöt.

Eläkkeelle aiotaan entistä myöhemmin

Eläkeläinen bussissa.
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomalaiset aikovat jäädä eläkkeelle aiempaa vanhempina.

Työntekijöiden aikeet jäädä eläkkeelle ovat myöhentyneet 10 vuodessa. Eläketurvakeskus kertoo, että eläkeaikeet ovat myöhentyneet melkein 2 vuodella.

Vuonna 2018 eläkkeelle aiottiin keskimäärin 64 vuoden ja 7 kuukauden iässä. Vuonna 2008 aiottu eläkeikä oli keskimäärin 62 vuotta ja kahdeksan kuukautta.

Erityisesti miehet ja korkeasti koulutetut aikovat siirtyä eläkkeelle muita myöhemmin.

Eläketurvakeskus sanoo, että muutos on merkittävä. Aiottu eläkeikä nousee samaa tahtia kuin alin vanhuuseläkeikä.

Veitsiluodon sulkeminen vaikuttaa paikkakuntaan

Stora Enson Veitsiluodon paperitehtaat Kemissä, 21. syyskuuta 2011.
Veitsiluodon tehdas Kemissä. Kuva: Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Metsäjätti Stora Enson tehtaan sulkeminen voi aiheuttaa 1 500:n työpaikan katoamisen alueella. Stora Enso kertoi viime viikolla, että se sulkee Veitsiluodon paperitehtaan Kemissä.

Tehtaalta katoaa sulkemisen jälkeen lähes 700 työpaikkaa. Lisäksi menetyksiä tulee alihankintafirmoihin.

Myös ostovoima heikkenee paikkakunnalla. Se voi vaarantaa työpaikkoja esimerkiksi kaupan alalla.

Tupakkalakia tiukennetaan

Mies polttaa tupakkaa.
Tuoksujen ja makujen kielto laajenisi koskemaan kaikkia tupakkatuotteita. Kuva: Laura Ukkonen / Lehtikuva

Sosiaali- ja terveysministeriö esittää tiukennuksia tupakkalakiin.

Tupakka-askeista ehkä poistetaan tupakkamerkin bränditunnukset ja logot eli tuotteen graafinen asu.

Tavoite on estää pakkauksien käyttämistä markkinoinnissa.

Ministeriö haluaa kieltää tupakoinnin leikkikentillä, yleisillä uimarannoilla ja bussipysäkkien katoksissa.

Muutos voi tiukentaa tupakointia myös ravintoloiden terasseilla vuoden 2024 alusta.

Tangomarkkinat perutaan

Tangolaulukilpailun osallistujat kenraalikarsinnoissa Seinäjoella.
Tangolaulukilpailun osallistujat kenraalikarsinnoissa Seinäjoella vuonna 2019. Kuva: Timo Aalto / Lehtikuva

Seinäjoen tangomarkkinat on peruttu tulevalta kesältä. Myös tangolaulukilpailu perutaan koronatilanteen vuoksi.

Liput viime ja tämän vuoden tapahtumiin siirtyvät ensi vuodelle. Ostetut liput voi myös palauttaa heinäkuun loppuun mennessä.

Tangon sävellys- ja sanoituskilpailu kuitenkin pidetään tänä vuonna.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä