Maanantai 26.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Matkustus Suomeen

Matkalaukkukärryä työnnetään lentoasemalla.
Suomeen pääsee nyt aina, jos on todistus koronarokotuksista. Kuva: Matti Myller / Yle

Ulkomailta saa nyt matkustaa Suomeen vapaammin kuin aikaisemmin korona-aikana.

Jos matkustajalla on todistus koronarokotuksista, hän saa tulla Suomeen mistä maasta tahansa.

Euroopan unionin alueelta Suomeen pääsee myös ilman koronarokotustodistusta, jos matkustaja käy Suomessa koronatesteissä.

Monista Euroopan unionin ulkopuolisista maista Suomeen ei kuitenkaan pääse lainkaan ilman koronarokotustodistusta.

Suomeen pääsevät siis kaikki, joiden koronarokotukset ovat kunnossa. Venäläinen Sputnik-koronarokote ei kuitenkaan kuulu rokotteisiin, jotka Suomessa hyväksytään.

Koronapassia suunnitellaan

Matkailija esittää digitaalisen koronapassin virkailijalle.
Koronapassia on jo kokeiltu joissakin maissa. Kuva: Ramon van Flymen / EPA

Asiantuntijat kannattavat koronapassin ottamista käyttöön Suomessa.

Koronapassia voidaan käyttää niin, että sen avulla pääsee esimerkiksi erilaisiin tapahtumiin tai ravintoloihin.

Tarkoitus on, että koronapassissa näkyvät koronarokotukset, koronatestit tai se, että on jo sairastanut koronataudin.

Koronapassien käyttöä suunnitellaan monissa Euroopan maissa.

Porin taidemuseon tulipalo

Poliisin eristysnauha Porin taidemuseolla tulipalon jälkeisenä aamuna
Tulipalo ei aiheuttanut pahoja vahinkoja Porin taidemuseolle. Kuva: Jere Sanaksenaho / Yle

Porin taidemuseossa on ollut tulipalo. Tulipalo syttyi sunnuntain ja maanantain välisenä yönä.

Poliisi epäilee, että joku sytytti tulipalon tahallaan. Tulipalo alkoi kuorma-autosta, joka oli museon vieressä.

Tuli levisi museon kattoon, mutta museorakennus ei palanut. Museosta vietiin taideteoksia turvaan.

Porin taidemuseo kertoo, että taideteokset eivät vahingoittuneet pahasti. Ne kärsivät lähinnä savusta ja sammutusvedestä.

Lontoon tulvat

Lontoolainen taksi ajaa tulvivalla kadulla.
Vesi tulvi Lontoon kaduille sunnuntaina. Kuva: Justin Tallis / AFP

Britannian pääkaupungissa Lontoossa on ollut tulvia. Vesi nousi Lontoon kaduille sunnuntaina kovan sateen jälkeen.

Tulvien takia katuja ja metroasemia suljettiin. Monia autoja jäi tulvaveteen, ja talojen kattoja romahti kovassa sateessa.

Myös 2 sairaalaa kärsi tulvista. Kukaan ei kuitenkaan kuollut Lontoon tulvien takia.

Suomen sää

sääkartta
Tiistai on viikon lämpimin päivä.

Tiistai on kuuma ja aurinkoinen päivä. Lämpötila on noin 30 astetta.

Keskiviikkona Etelä-Suomeen tulee sateita ja ukkosia. Vettä voi sataa paljon, ja myös lämpötila laskee.

Keski-Suomessa ja Pohjois-Suomessa keskiviikko on vielä lämmin ja aurinkoinen päivä.

Loppuviikon aikana sadetta saadaan koko maassa. Sää myös viilenee loppuviikon aikana.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä