Maanantai 26.9.2022 (radio)


Rajaliikenne Venäjältä

Kartta, joka näyttää Vaalimaan, Nuijamaan ja Imatran raja-asemat.
Suomen rajanylityspaikoilla on ollut vilkasta.

Liikenne Venäjältä Suomeen on edelleen vilkasta.

Viikonlopun aikana yli 17 000 venäläistä tuli Venäjältä rajan yli Suomeen. Venäjän puolella on ollut 5 kilometrin jono Suomen rajalle.

Venäläisiä on tullut Suomen paljon, sen jälkeen kun Venäjä alkoi kutsua miehiä armeijaan. Venäjä tarvitsee sotilaita Ukrainassa, jossa Venäjä aloitti sodan 7 kuukautta sitten.

Monet venäläiset miehet ovat matkustaneet ulkomaille, koska he eivät halua joutua sotaan. Venäläinen lehti Novaja Gazeta kertoo, että viime päivinä yli 260 000 miestä on lähtenyt pois Venäjältä.

Italian vaalivoittaja

Vaalea nainen valkoisessa jakkupuvussa hymyilee
Giorgia Meloni on ehkä Italian seuraava pääministeri. Kuva: Riccardo De Luca / AOP

Italiassa on ollut parlamenttivaalit. Italialaiset äänestivät parlamenttivaaleissa sunnuntaina.

Vaalien voittaja on puolue, jonka nimi on Italian veljet. Se on äärioikeistolainen puolue. Puolueen johtaja on Giorgia Meloni.

Melonista tulee ehkä Italian uusi pääministeri. Samalla hänestä tulee Italian ensimmäinen naispääministeri.

Monet vähemmistöt ovat huolissaan Melonin voitosta, koska Meloni haluaa kristillistä ja konservatiivista Italiaa.

Esimerkiksi maahanmuuttajat ja homoseksuaalit pelkäävät, että heidän oikeudet vähenevät Melonin Italiassa.

Kouluampuminen Venäjällä

Itsevskin kaupunki kartalla
Kouluampuminen tapahtui Iževskin kaupungissa. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Venäjällä on tapahtunut kouluampuminen.

Ainakin 13 ihmistä kuoli, kun koulun entinen oppilas alkoi ampua ihmisiä. Kuolleiden joukossa on 7 lasta.

Lisäksi noin 20 ihmistä loukkaantui. Myös suurin osa heistä on lapsia.

Ampumistapaus sattui Iževskin kaupungissa. Se on noin 1000 kilometrin päässä Moskovasta.

Yle Uutiskoulu

Jussi-Pekka Rantanen valmistautuu tv-uutisten lähetykseen studiossa.
Kuva: Silja Viitala / Yle

Hakuaika Yle Uutiskouluun on alkanut.

Yle Uutiskoulu alkaa tammikuussa. Silloin 6 ihmistä pääsee oppimaan ja harjoittelemaan uutistyötä.

Yle Uutiskouluun voivat hakea kaikki, jotka ovat kiinnostuneet uutisista. Yle toivoo monenlaisia hakijoita. Suomen ei tarvitse olla äidinkieli, hyvä suomen kielen taito riittää.

Lisää tietoa on nettiosoitteessa yle.fi.

Sää

sääkartta

Tiistaina sää on enimmäkseen poutainen, mutta maan etelä- ja keskiosassa voi sataa välillä vähän vettä.

Idässä ja pohjoisessa on pilvistä, lännessä aurinkoista.

Lämpötila on etelässä ja lännessä 10-15 astetta, idässä ja pohjoisessa alle 10 astetta.

Viikon puolivälissä Suomeen tulee sateita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä