Maanantai 27.1.2020 (radio)

Metsäteollisuuden lakot

Lakkovahti UPM Kaukaan tehtaanportilla Lappeenrannassa.
Lakkovahti UPM:n Kaukaan tehtaan portilla Lappeenrannassa. Kuva: Lauri Heino / Lehtikuva

Metsäteollisuudessa on alkanut iso lakko. Lakossa on yhteensä noin 17 000 työntekijää.

Lakon on määrä kestää 3 viikkoa. Kymmenet paperi- ja sellutehtaat ovat kiinni lakon ajan.

Lakko johtuu siitä, että työnantajat ja työntekijät eivät ole onnistuneet sopimaan työajasta ja palkasta. Neuvottelut jatkuvat taas huomenna.

Kiinalaisten Lapin lomat

Aasialaisturisteja ei häiritse väentungos turistikohteissa.
Kiinalaisturistit vierailulla Joulupukin pajakylässä napapiirillä. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Monet kiinalaiset ovat peruneet tämän talven lomamatkan Suomen Lappiin. Noin tuhat kiinalaista peruu matkan tai siirtää sen toiseen ajankohtaan, esimerkiksi ensi kesään.

Peruminen johtuu siitä, että Kiina on kieltänyt ryhmämatkat ulkomaille. Kiellolla Kiina haluaa estää koronaviruksen leviämisen.

Esimerkiksi Rovaniemellä helmikuu on kiinalaisten vilkkain matkailukuukausi. Kaupungissa vierailee tuolloin jopa 10 000 kiinalaisturistia.

Kiinalaiset ovat Lapille tärkeä matkailijaryhmä. He käyttävät paljon enemmän rahaa kuin muut turistit.

Ennakollinen lastensuojelu

vauvan jalat
Joskus lapsi tarvitsee lastensuojelua heti syntymän jälkeen. Kuva: AOP

Suomessa tehdään joka vuosi tuhansia ennakollisia lastensuojeluilmoituksia.

Ennakollinen lastensuojeluilmoitus tehdään jo ennen lapsen syntymää. Se tehdään, jos epäillään, että lapsi tarvitsee lastensuojelua heti syntymän jälkeen.

Ilmoituksen syy on usein äidin tai molempien vanhempien päihteiden käyttö tai mielenterveysongelmat. Ilmoituksen tekee tavallisesti viranomainen kuten esimerkiksi poliisi tai neuvola.

Tipaton tammikuu

Alkoholiton drinkki
Tipattoman tammikuun aikana voi tehdä cocktailin vaikka mehusta. Kuva: YLE Etelä-Karjala

Moni suomalainen on viettää nyt tipatonta tammikuuta. Tipaton tammikuu tarkoittaa sitä, että tammikuun aikana ei juoda yhtään alkoholia.

Tipatonta tammikuuta viettää joka vuosi noin 13 prosenttia niistä suomalaisista, jotka muutoin käyttävät alkoholia.

Tipattomasta tammikuusta voi olla monenlaista hyötyä, sanoo Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen tutkimusprofessori Pia Mäkelä. Esimerkiksi verenpaine voi laskea, unen laatu parantua ja mieli virkistyä. Tipaton tammikuu voi tehdä hyvää myös ihmissuhteille ja rahaakin sen aikana voi säästyä.

Ateneumin Schjerfbeck-näyttely

Helene Schjerfbeck ateneumissa
Helene Schjerfbeckin taide kiinnostaa suomalaisia. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Helene Schjerfbeckin näyttely Ateneumin taidemuseossa Helsingissä on ollut tosi suosittu.

Näyttely avattiin viime marraskuussa ja se päättyi eilen.

Näyttelyssä kävi keskimäärin yli 3000 ihmistä päivässä. Se on uusi ennätys.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä