Maanantai 27.5.2019 (radio)

EU-parlamenttivaalit

Kannatus eurovaaleissa
Kuva: Hilppa Hyrkäs, Seppo Suvela / Yle

Suomalaiset ovat valinneet uudet edustajansa EU-parlamenttiin.

Vaalien suurin puolue on Kokoomus. Kokoomus saa kolme paikkaa Euroopan parlamenttiin. Määrä on sama kuin aikaisemmin.

Vihreät on ainoa puolue, joka saa parlamenttiin lisää paikkoja. Vihreillä oli aikaisemmin yksi paikka. Nyt puolueella on 2 paikkaa.

Keskusta menetti 1 paikan ja sille jää 2 paikkaa.

SDP ja perussuomalaiset saivat parlamenttiin2 paikkaa. RKP ja Vasemmistoliitto saivat parlamenttiin 1 paikan.

Äänestysprosentti Suomessa oli noin 43.

Pienille ryhmille lisää valtaa

Grafiikka
Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

Euroopan parlamentissa edustajat kuuluvat erilaisiin ryhmiin.

Euroopan parlamentin suurimmat ryhmät ovat keskustaa ja oikeistoa edustava EPP sekä Sosiaalidemokraatit. Aiemmin näillä kahdella ryhmällä oli yhteensä yli puolet parlamentin paikoista. Nyt määrä on alle puolet.

Parlamentin pienet ja keskisuuret ryhmät kasvavat, ja ne saavat lisää valtaa.

Eniten parlamenttiin lisää paikkoja saavat vihreät puolueet. Kansallismielisiä populisteja valittiin parlamenttiin vähän enemmän kuin aikaisemmin.

Euroopan parlamentissa on yhteensä 751 edustajaa.

Suomi on jääkiekon maailmanmestari

TOP Lankinen ja kumppanit
Kuva: AOP

Suomalaiset iloitsevat siitä, että Suomen joukkue voitti jääkiekon maailmanmestaruuden.

Viime yönä Helsingin kauppatorilla oli 10 000 ihmistä juhlimassa Suomen joukkueen voittoa.

Joukkue palasi Suomeen iltapäivällä ja juhlinta jatkuu tänään.

Suomi voitti eilen illalla finaalissa Kanadan maalein 3 - 1.

Suomen jääkiekkomaajoukkue on voittanut maailmanmestaruuden nyt yhteensä 3 kertaa.

Kaikki eurosetelit on uudistettu

100 ja 200 euron setelit.
Kuva: Maik Guedes / Euroopan keskuspankki / Lehtikuva

Uudistuneet 100 ja 200 euron setelit otetaan käyttöön huomenna kaikissa euromaissa.

Nämä setelit ovat viimeiset uudet eurosetelit. Uusista euroseteleistä on jo aiemmin otettu käyttöön 5, 10, 20 ja 50 euron setelit.

Uudessa eurosetelien sarjassa ei ole 500 euron seteliä.

Uusissa euroseteleissä on paljon huipputeknologiaa. Siitä syystä ne ovat vaikeampia väärentää kuin vanhat setelit.

Vanhoja euroseteleitä saa vielä käyttää.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä